- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
434

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Levertin, Oscar: Studier öfver Jacques Callot - VI. Mikrokosmos' filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

434

OSCAR LEVERTIN.

hans ständiga lek med olika proportioner
och storhetsförhållanden, hans begär att
reducera sin bildvärd till minsta tänkbara
dimensioner, hans skildrings skarpa objek-
tivitet, med ett ord hela hans mäster-
liga konstnärsskap i det lilla ägde så
förutsättningar icke blott i hans egen
natur utan i hela den tidsålder och om-
gifning, inom hvilken han utvecklats.
Äfven de minsta vattendrag spegla de
stora kommande och farande molnen.
Callots små etsningar gifva omedvetet
uttryck åt den världsåskådning, som
naturvetenskapens första stora skifte i
modern tid utbildade med alla de coper-
nikanska sanningarnas konsekvenser och
jorden för första gången tänkt såsom ett
försvinnande klot i universum och dess
människor såsom ännu mer försvinnande
flyktiga varelser. Det vore kanske för
djärft att uppkasta den hypotesen, att
den skala, i hvilken konsten återgifver
världen och människan, vore direkt af-
hängig af den allmänna världsåskådningen
och tänkesätten, då tradition, material
och särskilda syften härvidlag äro af så
betydande inflytande. Men att ett verk-
ligt samband här finnes, torde vara oför-
nekligt. En vetenskaplig lifssyn med

en objektiv blick på världen och därmed
hophörig ringa tillit och tro på det
individuela skall i konsten helt naturligt,
om också omedvetet, anlägga en mindre,
blygsammare skala än en starkt subjektiv
och lyrisk med dess lidelsefulla person-
dyrkan och höggradiga lifsberusning.
Den som ur denna synpunkt följer för-
ändringarna i måttstock, omfång och
bildyta i fransk konst från Callot till
Meissonnier, skall finna en kurva, som i
stort taget stiger och faller efter just
dessa växlingar inom den andliga tempe-
raturen.

I hvarje fall meddelar en så syste-
matisk världsförminskning, en så energisk
reduktion af allt mänskligt som den,
hvilken utmärker Callots arbeten, ett in-
tryck af en naturvetenskapligt objektiv
och undergifvet ironisk uppfattning af
människan och hennes tillvaro. Det är
som om man i dessa underbara små
bilder för första gången i konstens
historia läste denna världsuppfattnings
yttersta visdom: Memento parvitatis,
I mänskliga kämpar och komedianter!
Eder lifskamp är bladlössens, edra dra-
mer myrornas, edra fester dammkornens
i den slocknande solstrimman.

NYSTERSKA OCH SPINNERSKA.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0506.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free