- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
478

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konst - Sirén, Osvald: Giorgione. Några minnen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

478

OSVALD SIREN.

Nu äro dessa målningar, som en gång
utgjorde Venedigs stolthet, nästan helt
och hållet utplånade. Burchardt påstår
visserligen, att »det kärleksfullt sökande
ögat» ännu kan upptäcka spår af en-
skilda figurer, men dessa spår äro sanner-
ligen så svaga, att de icke kunna ge oss
någon uppfattning af form eller färg. Vi
måste nöja oss med de svaga öfversätt-
ningar af ett par figurer, som den vene-
tianske gravören Zanetti lämnat oss i
sitt arbete »Varie Pitture a Fresco»,
Venezia 1760. Ehuru dessa gravyrer
naturligtvis blott äro mycket bleka skugg-
bilder af Giorgiones lifsvarma bilder, hvil-
kas härliga kolorit t. o. m. Vasari sär-
skildt framhäfver, så har jag dock ansett
det vara af intresse att i reproduktion
meddela en af de fragmentariska figurerna.
Mindre genom den förvanskade formen
än genom sin ställning kan den ge oss
en antydan om känslan i Giorgiones
förnämsta arbete. —

FRAGMENT AF EN FRESKOMALNING A FONDACO

DEI TEDESCHI I VENEDIG. GRAVYR

AF ZANETTI (1760).

målningar helt och hållet enligt sin egen
fantasi. Den gode aretinaren såg visser-
ligen aldrig dessa målningar i fullgodt
skick, ty redan på hans tid hade de för-
störts af den salta och fuktiga hafsluften,
men han tillåter sig dock ett synnerligen
karaktäristiskt omdöme om dem. »Man
finner där», skrifver Vasari, »hvarken
historier i sammanhängande följd eller
händelser ur framstående personers lif
från forntiden eller nutiden. Jag för min
del har aldrig kunnat förstå bildernas
betydelse, ej heller har jag lyckats träffa
på någon annan som förstått dem. Här
är en kvinna, där en man i olika ställ-
ningar, bredvid den ena ett lejonhufvud,
bredvid den andra en ängel, som liknar
en cupido, man kan ej bli klok på hvad
det skall vara». —

Jag vill afsluta denna uppsats, som
alls icke gör anspråk på fullständighet,
med att anteckna några minnen af Gior-
giones porträttbilder. De flesta for-
skare torde numera räkna icke flere eller
färre än fyra rena porträtt till Giorgio-
nes »oeuvre», nämligen malteserriddaren
i Uffizierna, kvinnoporträttet i Galleria
Borghese, bröstbild af en yngling i Ber-
lin och Antonio Brocardos porträtt i
Buda-Pest.

Hvad det förstnämnda, malteserridda-
ren, beträffar, så är det för mig ett otvif-
velaktigt arbete af Giorgione, trots de
försök som gjorts att hänföra det till
Palma Vecchio eller andra målare. An-
siktets fina oval samt framför allt de
obeskrifligt känsligt formade ögonen sy-
nas mig gifva goda skäl för att till-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free