- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
513

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Forntid och samtid - Söderblom, Nathan: Zoroastrisk helgelse. Om de gamla religionernas renhetslagar, deras ursprung och mening

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ZEB

ZOROASTRISK HELGELSE.

Om de gamla religionernas renhetslagar, deras ursprung och mening.

af nathan Söderblom.

DET är ingen tillfällighet, att den
gamla, ännu af parserna i Bom-
bay med omnejd troget följda
Mazda-religionen på de senare åren blif-
vit föremål för så ifrigt studium; det
måste t. ex. finnas en förklaring till att
tre nordbor, en dansk, en norrman, en
svensk, utan någon som helst gemensam
plan eller yttre impuls, alla tre samtidigt
slagit sig på Zarathustras verk såsom sitt
specialstudium. Orsaken finner jag främst
däri, att den filologiska och historiskt-
kritiska bearbetningen framskridit så pass
långt, att det kan bli fråga om en öfver-
siktlig orientation i Irans religionshistoria.
Fransmännen, från den entusiastiske och
ihärdige Anquetil Duperron, som år 1764
öfverlämnade till Parisbiblioteket de manu-
skript han hämtat hos parsiprästerna
själfva, och Eugene Burnouf, som år 1833
i ett kolossalt anlagdt kommentarverk,
hvars första del blef den enda, ägnade
öfver nio hundra stora kvartsidor åt den
första gudaåkallelsen i Yasna, den zo-
roastriska kyrkans högmässa, med sådan
grundlighet, att skärpan och fullständig-
heten anbragt på detta enda Avesta-
kapitel väl ersatte en mer omfattande
men mindre ingående kommentar, till den
genialiske James Darmesteter; tyskarna
Fr. Spiegel, Geiger, Martin Haug, Fr.
Windischmann, framför allt Ferdinand
Justi, Roth och Geldner, engelsmännen

Ord och Bild, I2:e årg.

Mills och den oförliknelige pehlvikänna-
ren West, att ej nämna den gamle Tho-
mas Hyde och hans Historia Religionis
veterum Persarum af 1700, holländaren
C. P. Tiele, belgaren Ch. de Harlez,
danskarna Rasmus Rask och N. L. Wester-
gaard och flere lärde därtill ha samlat,
utgifvit, analyserat, förklarat. Vill man
läsa en skildring af detta arbete, så fin-
nes det ingen lifligare och bättre än den
docenten E. Lehmann i Köpenhamn har
gifvit i början af sin bok Zarathustra,
fullständigt utkommen förra året. Boken
är värdig det gångna århundradets forsk-
ningsarbete på detta fält. Det är den
bok vi hade rätt att vänta. I sitt slag
är den den första i Norden. Men äfven
om vi taga hela litteraturen med, kan
endast ett arbete göra den rangen stri-
dig. Det skulle vara andra delen af C.
P. Tiele’s »Religionens historia i forn-
tiden». Tiele är på åtskilliga punkter
fullständigare. Den bild, Lehmann ger,
är mer liffull och ställd under en rikare,
delvis ny belysning. I framställning har
han mästerskap i sin art. Vi finna
många skarpa och träffande iakttagelser,
ett välgörande godt humör, fart och lif
äfven i sådana ämnen, som äro skäligen
torra. Mot den pålitliga källundersök-
ningen och hemmastaddheten i iranolo-
gins olika delar svarar en grundlig erfa-
renhet i religionshistorien på andra håll

33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 1 17:44:44 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1903/0597.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free