- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
113

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Gustav Vigeland. Af Jens Thiis. Med 13 Billeder - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sine sener og årer der, hvor hensigten
egentlig kun var at vise dette. Lige
fra de antike athleter til de moderne
Eva’er og Salome’er har — synes han

— kjddet været plastikerens forargelige
fetish.

— Det kan være et spörgsmål,
hvor-vid det har været til gavn eller skade
eller ganske ligegyldigt for Vigelands
egen stil, at han i de sidste år har
tvunget sig til i en stor opgaves tjeneste
at udföre dekorative arbeider i en
fremmed, påtvungen stil. Sikkert er i
ethvert fald, at denne opgave aldrig
kunde bli lagt i bedre hænder, og aldrig
har en kunstner med större held formået
at skifte formens ham end Vigeland i
sine domkirkefigurer.

Af den rigdom på middelalderlig
skulptur, som engang smykkede Trondhjems
domkirke, er kun en ganske liden og
meget forkommen rest tilbage. Men så
ypperlige er enkelte af disse gothiske
billedhuggerarbeider, at de neppe er
bedre at se på nogen middelalderlig
kirkebygning, som har sin skulptur i
behold. En statue som Johannes-statuen
på domkirkens vestfagade giver mål for
det höieste, som middelalderens
billedkunst har nået i åndfuld og sensibel
skjonhedsstræben.

Og med slig skulptur var denne
kirke engang oversået. Nu da den
gjenreises, efter fattig leilighed i sin
oprindelige skikkelse, burde det jo også være
magtpåliggende tilnærmelsesvis at gi
skulpturen dens oprindelige plads i den
gjenreiste kathedral. Men forrådet af
gammel skulptur strækker ikke langt:
et hoved hist, en hånd her, et halvt
dusin hovedlöse og molesterede statuetorsoer
og to nogenlunde velbevarede
legems-store figurer — det er det hele.

Og denne fagade, som engang har
været prydet med ca. 60 legemstore

Ord och Bild, ij:e år g.

EMANUEL VIGELAND.

statuer foruden flere figurrige, store
relieffer! Og disse tårne og tagrænder, som
har været kranset af vandspyende
chi-mærer, dette pragtoverlæssede vestskib,
som har været klædt med relieffer, hvor
der bare levnedes en flade mellem
buerne og de lövbugnende söilehoder.
Denne rige korbue med de
gjennem-brudte åbninger, som nu står gabende
tomme, men som engang har været
udfyldt af legemstore statuer!

Hvor fandt man evnen til at erstatte
det tabte? Længe hjalp man sig som
man bedst kunde med kopier og simple
stenhugger-produkter, hvor man da ikke
som på alteret, i korbuen, over
»kongeindgangen», skjæmmede kirken med en
talentlos dilettants makverk. Indtil
Vigeland rakte sin hånd til
restaureringsarbeidet.

Det var ikke uden store
betænkeligheder, at en kunstner med så hed en
individualitet som Vigeland besluttede
sig til at binde sig til dette arbeide, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free