Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Hans Thoma. Af Karl Gjellerup. Med 6 Billeder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
gang Hans Thoma det eiendommeligste
Physiognomi, det kraftigste
Charakter-hoved i det tydske Maleri. Sagde man
»i den tydske Kunst» saa vilde Klinger’s
Beundrere kunne nedlægge en virksom
Protest, det skulde da være at man
Kunstner — hvilket naturligvis ikke
udelukker, at Thoma har sine ganske
bestemte kunstneriske Fortrin. Begge
00
Kunstnere staa imidlertid hinanden
saa nær som to udprægede, ja endogsaa
knortede Individualiteter kan gjöre det.
CENTAURkvinde. Kunsthandlung Ernst Artiold, Dresden.
understregede Adjektivet »tydsk», thi
den Schwarzwalder Bondesons Kunst er
ganske anderledes national end den
Leipziger Bankiersöns — til Gjengjæld
ganske vist mindre tilgængelig for
Udlændinge.
Ogsaa Böcklin er en universellere
Aand end Thoma, og desuden en större
Ord och Bild, 13 :e årg.
Ja de staa i en saa egenartig Position,
ligesom i Forbund sammen overfor deres
hele kunstereriske Samtid, at det næsten
er umuligt ikke at
sammenligne dem.
Deres meget udprægede Differenser
ere ligesaa interessante, som de talrige
Beröringspunkter ere lærerige.
De ere begge Phantasimalere. Taine
15
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>