- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
251

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - James Mac Neill Whistler. Död den 17 juli 1903. Af Georg Pauli. Med 5 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vid pianot. OLJEMÅLNING (1860). Tillhör Mr. Edmund Davis.

ej glöd, ej passion — dessa egenskaper
som göra att de minsta streck som en
Millet eller en Rembrandt krafsat på ett
pappersblad äga samma rymd, som
någonsin deras målade dukar, — äro blad
af samma organism. Må man bläddra
i dessa häften af the Studio, däri Whistlers
skissboksblad förekomma, och man skall,
om man vill vara uppriktig, medge, att
de ej äga någon egenskap som särskildt
framhäfver dem framför massan af de
banala skisser, som fylla denna tidskrifts
sidor.

Nej, där Whistler ritar är han liten,
där han målar är han stor. Och hans
storhet ligger främst i den mystér, hvari
han insveper sina skapelser. Och detta
i trots af motivens ofta nog mycket enkla
och alldagliga beskaffenhet. Whistlers
ämnessfär är den honom omgifvande
verkligheten; sällan går han utanför
densamma. Han har målat en del porträtt,

ännu fler mariner och motiv från gator
och skvärer. Så realistiskt — och ändå
så långt från realiteten; ty såsnart
Whistler får paletten på tummen, blir han en
trollkarl, som genom melodiskt stämda
färgmotsättningar för oss långt, långt
ijärran från både tid och rum. Hans
mission kan sägas ha varit att visa,
hvilken outtömlig skönhetsvärld som
rymmes i äfven de anspråkslösaste föremål,
hvilka omge oss i dagliga lifvet. Och
hur han kunde måla! Ingen i England
visste hvad måla ville säga mer än han.
Hans touche i all dess lediga elegans
är noga öfvervägd och förberedd. Hans.
pensel umgicks endast med palettens
aristokrati, med créme de la créme, och
klangen i hans ton är mer än någon
annans lady-like; smältande utan att därför
sakna styrka och kraft; framför allt
smältande. Föremålen tyckas sakta vaja under
ett fludium af halfdager. Det är som skå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free