- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
393

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Albert Edelfelt. Ett konstnärsjubileum. Af Gustaf Strengell. Med 24 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

profsegling. oljemålning. 1886. Inköptes till Mr. Johnsons galleri i Philadelphia;

nu i enskild ägo i Amerika.

äfven han ung, som erkänd korag. Man
intog sina måltider på samma »sylta»,
och under de samtal som i kretsen
fördes, under det utbyte af åsikter som
då ägde rum (och som man i sina
arbeten praktiskt demonstrerade), fick
Edelfelts konstuppfattning sin definitiva
form.

Hemma hade man ej med
synnerligen blida ögon sett, att den unge
finnen, af hvilken man väntade sig så
mycket, begifvit sig till Paris — detta näste
ej mindre för löshet i sederna än för
ett farligt nyhetsmaken på konstens
område; och de välmenande farbröderna
uppe i konstföreningens direktion gåfvo
honom redan i visst afseende förlorad.
Ty han var utskickad för att bli
historiemålare, det var hans mission, den enda
och den riktiga; och ehuru han till en
början tyckes infria förhoppningarna och
hemsänder som sitt första arbete den
historiska idyllen »Drottning Blanka» och

året därpå »Hertig Karl vid Klas
Fle-mings lik», tyder väl mycket på, att han
därnere i »den röda staden» vid Seinen
är utsatt för farliga sidoinflytelser, hvilka
kanske kunna bringa honom att afvika
från den väg, man i sin välmenande
allvishet utstakat för honom — och som
naturligtvis var den enda rätta.

Och i själfva verket: man hade all
orsak till bekymmer.

Edelfelt — historiemålaren in spe

— kommer ned till Paris just vid en
tidpunkt, då historiemåleriet af de ungas
oförfärade angrepp bragts att på ett
högst oroande sätt vackla på den
piedestal, där det hittills som konstens
högsta (och enda utöfvansvärda) form i
orördt majestät låtit sig beundras.
Cour-bet hade redan länge haft sitt grofva
artilleri att spela mot de akademiska
för-skansningarna; Manet och hans krets
hade hunnit refuseras, smutskastas,
utskrattas och förlöjligas, och redan märkte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0429.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free