- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
532

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Dansen som bildande konst. Af Albert Dresdner. Öfversättning från författarens manuskript. Med 26 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UNGA FLICKOR DANSANDE PA EN ÖPPEN PLATS I SIENA. FRESKOMALNING AF AMBROGIO
LORENZETTI (i CYKELN DEN GODA STYRELSENS VÄLSIGNELSER). I Palazzo pllbblico i Siena.

vit i tidens fantastiska dräkt —, och vid
denna balettkostym hafva vi nu så vant
oss, att vi knappt längre se, hur ful den
i själfva verket är.

Min mening är emellertid ingalunda
att här förneka, att en och annan dansös
kan äga smak och finhet nog för att
dansa vackert och diskret i en balett —
hvad jag vill framhålla är endast, att
baletten — den må sedan uppföras i
hvilken form som helst — till sin
grundkaraktär är exponering, ägnad att
åstadkomma sinnesretning och väcka begär.
Och liksom hvarje mänsklig
konstverksamhet sträfvar att hänsynslöst, till de
yttersta konsekvenserna fullfölja sina
inneboende idéer, så har baletten också
under de senaste årtiondena följdriktigt
utvecklat sig till en cancan-stil, hvars
konstlade ledvridningar knappast hafva

något gemensamt med dansen tänkt som
en kroppens vältalighet, utan blott ge
uttryck åt en långt gående råhet. I denna
sin senaste — och sista — gestalt
förhåller sig baletten till hvad den var
under sina första dagar, på 1700-talet,
ungefär som Degas till Watteau.

En oundviklig följd af denna
utveckling blef emellertid, att konstdans och
sällskapsdans kommo att fullständigt skiljas;
ty för herrar och damer ur
sällskapskretsarna var det ju en ren omöjlighet att
göra piruetter och dansa på tåspetsarna
som yrkesdansöser. Konstdansen hade
visserligen alltid intagit en annan
ställning än sällskapsdansen, men under
antik och renässans finna vi dock — så
vidt man kan döma af afbildningar och
beskrifningar — att grunddragen städse
voro desamma för dem bägge — konst-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free