- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettonde årgången. 1904 /
659

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Gerhard Munthe. En studie af Jens Thiis. Med 37 Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hjem, og som har været ledet af frk.
Christensen og efter hende af fru Ulrikke
Greve.

Da denne skole og dens atelier efter
en toårig virksomhed udstilte paa
verdensudstillingen i Paris 1900, blev den lönnet
med guldmedalje og en god afsætning
af sine arbeider. En del af skolens
arbeider vandt i 1892 den svenske kritiks
ubetingede bifald, da de var udstillet på
Nordiska museets tæppeudstilling. En
ny meget righoldig samling
Munthe-tæpper er fortiden udstillet på
verdensudstillingen i St. Louis.

vignet. Af Harald Hårfagres saga.

Her må der være plads for nogle ord
om Munthes koloristiske mission. Thi i
sin dekorative kunst er Munthe også en
art forkynder. Hans mission er den at
vække en mere renslig og robust farvesans
og samtidig stille farver sammen, som —
for at bruge hans egne ord —
»forekommer norske af opsyn og karakter».

Munthe, som kjender mere til norsk
bygdekunst end de fleste, er nemlig
kommet til det resultat, at der i Norge har
været en »farve-tradition», og at der
findes noget, som med rette kan kaldes et
» norsk-nationalt farvevalg ».

Han har skrevet om disse ting i et par
artikler i »Samtiden» og i »Verdens Gang».

Munthe hævder, at »Norge har havt
tider, da nationen også på dette område
af industrien tydelig har optrådt som
individ med særegne anlæg, tider, hvori
den har bygget sin tradition og vist evne
til at give et ord med i laget».

»Ganske i analogi med de andre ud-

SKJOLDVIGNET. Slutbillede i Ynglinge-saga.

tryksmidler inden vort gamle håndværk

— lærer Munthe — har da farven også
vist et fysiognomi og en optræden, der i
meget skiller sig fra andre lande og da
navnlig fra nabolandene (for at nævne
det som er nærmest til sammenligning). Vi
træffer i farvens karakter og anvendelse
den samme sans for magt og bredde, som
absolut udmærker vort snitværk og dertil
formen i gammel digtning og melodier.

En decideret forkjærlighed for få og
kraftige hovedfarver, som aldrig rokkes
af fremmed påvirkning, og som trænger
igjennem de mange tænkemåder opover
i tiderne, således at den er et særkjende
for al vor overlevering i farve, giver os
et sandsynlighedsbevis for, at netop disse
egenskaber ligger indenfor vor specielle
idéverden. For at tage et exempel, så
byggede bondemalingen i det 18de
århundrede alt på rococoen, men de blege
farver tog den ikke op.

Farven har i vor industri aldrig
udtrykt kombinerede tankegange eller
bevæget sig i de kulturströg, hvori mange
og kjælne nuancer hörer hjemme; men
den har altid havt godt greb på de
dekorative fordele ved det enkle og stærke,
hvadenten den har tilsigtet det modige
eller det glade.»

»Fordi farven var et så hændigt sprog,
blev den meget brugt og til alslags tale.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:46:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1904/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free