- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
174

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Konstnärsförbundet. En historik. Af Georg Pauli. Med 17 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

174

GEORG PALJLT.

var först vid Münchenutställningen 1901
som principen tillfullo genomdrefs. Lik-
som vi människor gruppera oss efter
våra sympatier — kotterier man kallar —,
borde ju äfven konstverken få följa sina
inre böjelser, då det gäller sällskap och
grannar. Och ville man icke erkänna denna
trefnadens första lag, så förklarade
minoritetens ledare att man hellre helt
uteblefve.

Vid den sammankomst, som ägde
rum å Konstnärshuset d. 8 dec. 1900, af-
gjordes ändtligen frågan enligt förbundets
program efter en lång debatt förd förnäm -
ligast af grefve Rosen å ena sidan, herr K.
Nordström å den andra — och nu före-
ställde sig mången, att den värsta förargel-
seklippan var undanröjd och att de båda
sällskapen, representerande majoritet och
minoritet, funnit en »modus vivendi». Man
ordnade ej blott München- utan äfven Hel-
singborgsutställningen i olika grupper,
vid den senare hade tillkommit »De
frie» och »Skånska konstnärslaget»! In-
trycket af detta sista gemensamma upp-
trädande har emellertid haft den verkan,
att Förbundet aflägsnats ifrån sin förra
ståndpunkt. »För dem som under som-
maren besökt Helsingborg och seder-
mera under hösten Förbundets utställning
i Köpenhamn», säges i Förbundets års-
berättelse 1903, »måste den konstnärliga
skillnaden mellan en vanlig, blandad och
brokig massutställning, sådan den förra
trots sin gruppindelning ]w var, och en med
omsorg utvald samling af konstverk, sådan
som Förbundet kunde bjuda på i Köpen-
hamn, framstå med oafvislig klarhet.

»Vi ha också fått klart för oss, att
gruppindelningsprincipen icke är något
tillfyllestgörande medel, med hvilket man
slår sig till ro, utan att denna endast
är att betrakta som en halfmesyr, en
station på vägen fram mot ett konsten
och konstnärerna fullt värdigt uppträ-
dande på marknadsplatserna.

»Naturligtvis skall det icke blifva möj-
ligt för Förbundet att årligen åstad-
komma lika omfattande eller ens lika
konstnärliga utställningar, men vi ha i
alla fall funnit en norm att gå efter och
vi ha fått skillnaden mellan konstnärligt
planlagda utställningar och okonstnär-
ligt sammanförda och sammantrummade
en gång för alla fastslagen.»

Äter har Förbundet lagt en stånd-
punkt bakom sig och skall i sinom tid
beskyllas för ombytlighet, då det en-
dast flyttat fram sina syften och sitt
kraf på fulländning. Den som tror, att
konstnärlig utveckling på någon punkt
finner sitt slutliga mål, liknar vilden, som
trodde sig kunna nå horisonten. För-
bundets ledande krafter ha däremot all-
tid upptäckt, att från den punkt, som
under ett tillryggalagdt skede verkat
horisont, vidgat sig nya utsikter, teck-
nat sig åter ny horisont.

Det är rörligheten som i så hög
grad kännetecknar Förbundets verksam-
het och utveckling, tack vare en appa-
rat af samverkande delar, dess fåtal
och solidaritetskänsla. »Skall konstnärer
kunna på ett för konsten fruktbärande
sätt uppträda och utställa tillsammans,
så måste de vara kamrater, ej blott kol-
leger» — säger ofvan citerade årsberät-
telse. »De måste dragas till hvarandra
af konstnärliga sympatier och konstnär-
ligt förtroende, och de måste ha en ge-
mensam hj ärteangelägenhet att häfda —
viljan till att motarbeta allt inom kon-
sten och konstförhållandena som smakar
af humbug, af halfhet, af okonstnärlig-
het och slentrian.» Därföre skall åldrig-
någon konstakademi med dess rangord-
ning, ej heller en massförening af olik-
artade element kunna uppta arbetet för
den konstnärliga principens häfdande
med utsikt till framgång. Detta kan en-
dast vara mindretalet förbehållet. För-
bundet sträfvar därföre ej att blifva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free