- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
214

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - H. C. Andersens 100-Aars Födselsdag. Af Sophus Michaëlis. Med 20 Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

214

SOPHUS MICHAELIS.

HISTORIEN OM EN MODER. TEGNING AF FRITZ SYBERG.

for den udkaarne Josefs Neg, de beun-
drede ham oprigtigt.

Andersens Digtning er Oehlenschlägers
ganske modsat: Eventyret om den grimme
Ællingstillet överfor Eventyret om Aladdin.
Livets fattige Markblomst vokset paa en
Mödding överfor Romantikens straalende
Guldfrugt plukt i Fantasiens Tryllehule.

H. C. Andersen anslog til at begynde
med Strenge fra det i8de Aarhundreds
spotske Digtning, han skrev satiriske For-
tællinger og Ballader med Wessel som
Forbillede, harcellerede og gav sig Vid-
det i Vold paa en ganske lignende Vis
med Udfald og Svinkeærinder til alle
Sider. Hans improvisatoriske Fortælle-
maade, der springer lige ind i den dag-
lige Tale, er en ligefrem Fortsættelse af
Wessels Foredrag.

Ganske ung modtog han stærke Ind-
tryk af Walter Scott, der udviklede hans

malende Stemningsfylde. Hoffmann æg-
gede hans fantastiske Smag for det uhyg-
gelige. Heine greb ham dybt, han föl te
indre Slægtskab med denne Splittelse
mellem vild Skönhedslængsel og bitter
Ironi. Mere ligner han dog Jean Paul
med hans altid skiftende, improvisatoriske
Stemningsbevægethed, Fölsomheden, Blik-
ket for de tusind Bagateller, den uud-
tömmelige Snakkesalighed.

I det hele er det mest udenfor Dan-
mark, men skal söge Andersens aandelige
Slægtninge. Han har Tiecks Eventyr-
længsel, Dickens’ bundlöse Menneskefö-
lelse og kaleidoskopiske Iagttagelse af
Livets Myldren af Typer. Andersen for-
faldt aldrig til livsfjendsk Romantik. Han
gravede sig ikke ind i Drömmesyner som
Paludan-Muller, der frembragte megen
skön og abstrakt Poesi, der synes at
foregaa paa Bunden af et Hav, hvor Li-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free