- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
367

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Walt Whitman. Af Andrea Butenschön. Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WALT WHITMAN.

367

att anse fulländad och tillika någonting,
som vi alldeles icke tänkt oss (ty detta
är väl »framtidens konst»?); Walt Whitman
kom med sitt eget budskap, och sådana
budskap ha sin egen form. Dylika sånger
sjungas lika litet om igen och bättre som
en ny sorts Iliad skulle öfverglänsas eller
en ny gudomlig Komedi öfverträffas. Hvarje
tid talar med sin röst och målar med sina
färger — och framför allt har sitt eget
innehåll.

Walt Whitman är som ett kosmiskt
barn, hvilket fått hela jordklotet i sin hand
och hänryckt jublar öfver hvarje upptäckt
det gör; hur rikt hans ordförråd än är,
tyckes det ej räcka till för att benämna
allt, det han upptäcker. När få vi igen
ett sådant barn?

I stället för att jämföra honom med
andra, är det intressantare att forska efter
hans egen åsikt om konst. Han brukade
läsa sina Grässträn högt för sig själf ute
i naturen för att pröfva dem enligt natur-
lagarnas fordringar; i den stunden skydde
han biblioteken med deras klassiska mön-
ster och försökte locka ur vågen, ur sko-
gens susning deras rytmiska hemlighet, Hvil-
ket jambiskt eller choriambiskt, trocheiskt
eller daktyliskt versmått kan också vagga
oss djupare in i den mystiska stämningen,
sofva oss och komma oss att se syner som
rytmen i Dä syrenerna nyss —? Och dik-
ten Med hesa, högfärdiga läppar talar likt
hafvet och drager oss med sig i djupet.

VOKALISM.

Vokalism, takt, koncentration och den gudomliga

styrkan att tala ord;
har du fulla lungor och mjuka läppar genom många

försök? genom kraftig öfning?

genom fysiken?
Rör du dig i dessa vida länder, vid och obegränsad

såsom de?

Ty först efter många år, efter kyskhet, vänskap,
fortplantning, förutseende, na-
kenhet,

efter att ha trampat marken, summit genom flod
och sjö,

efter att tungan lossats, efter att tidsrymder, tem-
perament, raser i oss upptagits,
efter kunskap, frihet, brotr,

efter fullkomlig tro, efter upplysning, upphöjning
och undanrödjande af hinder,

efter detta och mer är det möjligt, att till en man,
en kvinna kommer den gudom-
liga styrkan att tala ord;

O, hvad är det inom mig, som kommer mig att

darra så vid röster?
Sannerligen, den som talar till mig med den rätta

rösten, honom eller henne vill

jag följa,
så som vattnet följer månen, tyst, i böljegång, öfver

allt kring jorden.

Tag ser hjärnor och läppar slutna, öron och tin-
ningar oberörda,

tills det kommer, som vet att beröra och öppna,
tills det kommer, som vet att väcka det, som evigt
slumrar färdigt i alla ord.

Sedan barndomen blefvo alla ljud till
musik för Whitman, hvilket förklarar hans
förmåga ett tjusa örat och sjunga sig in i
själen. Musiken hade stort inflytande på
hans konst, och flera af hans dikter till-
kommo på operan.

Walt Whitman säger om all första klas-
sens litteratur, att den icke lyser genom
sin egen klarhet utan växer upp ur om-
ständigheterna och är evolutionär. -—- »Det
sanna ljuset kommer på ett underbart sätt
annorstädes ifrån.» Detta gäller såväl om
hans egen som om all stor konst i alla
tider; dess klarhet kommer på ett under-
bart sätt därifrån, dit ingen själarnes Co-
lumbus ännu nått.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free