- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
376

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Richard Wagner. Af Gerhard Schjelderup. Med 9 Billeder - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

376

GERHARD SCHJELDERUP.

SANGERHALLEN PAA WARTBURG. DEKORATION TIL »TANNHÄUSER» VED OPFÖRELSEN I BAYREUTH.

middelalderens store helteskikkelser nær-
mere end vor tids bourgeoise politikere
og forretningskloge modekunstnere. —

Wagners musikalske teknik er for-
bausende — paa grundlag af et par
korte karakteristiske motiver bygger han
op en hel verden af skönhed. Den fas-
teste, mest stilfulde enhed former denne
uendelige mangfoldighed af indtryk og
stemninger, disse snart rolig flydende,
snart vildt oprörte tonebölger til et hele
af næsten overmenneskelig storhed og
kraft. —

Ved en mindre heldig opförelse före-
kommer flere scener noget länge, men med
en Lilly Lehmann som Isoide, en Burrian
som Tristan og et försterangs orkester
forsvinder enhver fölelse af træthed. Til
sine tider er orkestret, selv naar det som
i Bayreuth er överbygget, noget over-
læsset, men Wagner har vel næppe no-
gensinde instrumenteret genialere end i
kærlighedsscenens anden halvdel og stör-

ste delen af tredie akt. Her udfolder
orkestret en fantastisk farvepragt, en
berusende velklang som næppe noget-
steds, og samtidig er al denne sanse-
lige skönhedsfylde blot udtryk for de
dybeste sjælsrörelser. —

»Meistersinger» er ligesom modstyk-
ket til »Tristan og Isoide». Her bevæ-
ger vi os i virkelighedens fulde dags-
lys, medens nattens stjernelængsler funk-
lede över kærlighedens höje tragedie.
Wagner har her vakt til nyt pulserende
liv den tyske borgerkulturs mest glim-
rende tidsålder, gamle Nürnbergs glans-
tid. Hans Sachs monumentale skikkelse
ligesom symboliserer denne kraftige stor-
hed og giver det hele værk et præg af
heroisme, som forklarer dets vældige
bredde, der ikke synes at staa i forhold
til den spinkle ydre handling. Paa Hans
Sachs har Wagner lagt hovedvægten 9g
anvendt næsten al sin psychologiske
kunst for rigtig plastisk at tegne denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free