- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
476

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Uttrycken för smärta och sorg i konsten. Af J. J. Tikkanen. Med 21 bilder. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

476

J. J. TIKKANEN.

HELVETET. RELIEF AF SIENESISK KONSTNÄR FRAN I3OO-TALET. Å domkyrkan i Orvieto.

representanter taga ingalunda mera hän-
syn till det värdiga än frälsarens jordiska
vänner. De dölja ansiktet i händerna,
sträcka dem mot Kristus eller höja dem
öfver axlarna, allt under det de snyfta
så högljudt och måttlöst som barn.

Cimabues samtida, Niccolo Pisano och
hans son, Giovanni, känna äfven de inga
gränser i skildringen af de trognas smärta
öfver Kristi död. Märkvärdig för sin ori-
ginalitet och gripande i sin sanning, ehuru
visserligen icke förtjusande på världs-
marknaden, är en gammal kvinna på
Niccolos predikstol i domen i Siena
(1266—1268). Nyss har hon gråtande
dolt sitt ansikte i manteln, som hon
lyftar med båda händerna. Nu tyckes
ett vanvettigt hopp flyga genom hennes
brännande hjärna att allt vore blott en

dröm. Hon ser upp mot korset. Men
det ofattbara är blott alltför sant, och i
nästa ögonblick skola hennes förgråtna
ögon åter sjunka ned i manteln. Johan-
nes, som på ett för antika och äfven
moderna begrepp högst omanligt och
opassande sätt snyftar invid korset, ger
oss ett exempel på huru nära gråtens
mimik kommer skrattets. Ej ens för denna
farliga likhet har konstnären ryggat till-
baka. Alltså samma »smaklösa» upp-
hetsning af känslorna äfven hos Niccolo,
som likväl i jämförelse med sin häftige
son i allmänhet lägger an på ett vår-
dadt uttryckssätt.

Känsloyttringens dramatiska häftighet
bibehöll sig mångenstädes under tretton-
hundratalet. Ett verkligt repertorium
för den italienska konstens förråd af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free