- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
479

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Uttrycken för smärta och sorg i konsten. Af J. J. Tikkanen. Med 21 bilder. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UTTRYCKEN FÖR SMÄRTA OCH SORG I KONSTEN.

479

NEDTAGNINGEN FRAN KORSET. RELIEF AF DONATELLO.

A predikstolen i San Lorenzo i Florens.

gogisk vältalighet, en hänsynslös agita-
tionskonst, trotsigt slungad i ansiktet pä
en skönhetsdrucken, njutningslysten tids-
ålder, en konst för de elända och för-
tryckta, ett verop öfver världens barn,
en revolutionskonst för dem, som lida
och ropa på rättfärdighetens hämnd. Det
är samma dystra, förskräckande konst,
som två sekel senare åter nådde en ny
höjdpunkt i Ribera och Zurbaran. Hade
Donatello lefvat omkring år 1300, så
hade han varit en annan Giovanni Pisano,
hade han lefvat omkring år 1600, så hade
han blifvit en annan Ribera.

I Florens hade den helige ärkebisko-
pen Antoninus († 1459), känd för sin
kvinnohatande sedelära, under renässan-
sens väckelsetid åter tändt till lif de
religiösa intressena. Vid sidan af Do-
natellos »terribilità» taga de sig hos Fra
Angelico ett helt annat uttryck, men
äfven det icke mindre betecknande för
den kristna konsten. Hvad den milde

munken från Fiesole söker är icke det
fanatiska trosnitet, utan, likasom hans
svärmiske samtida i Köln, trosinnerlig-
heten. Den förklaring, som från hans
drömda paradis försonande faller pä na-
turen, är mycket olik antikens eller Ti-
zians mogna och medvetna skönhet. Na-
turen i hans målningar ser ut som om
hon blifvit nytvättad och struken för att
tjäna som dräkt för de heliga historier,
hvilka i hans bilder förevisas lika tro-
hjärtadt som den heliga krubban under
julnatten i en katolsk landsortskyrka.
Naturens skönhet är icke fullkomligheten
utan oskulden. För Fra Angelico var
kroppen andens förklarade hölje. Hans
fint dragna linjer och skära sammanställ-
ning af hvitt, himmelsblått, rosa och
guld tyckas vara det naturliga uttrycket
för själens renhet och samvetsfriden. Och
i öfverensstämmelse härmed gifver han
i figurerna kring korset icke den våld-
samma lidelsen, utan resignationen, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free