- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
107

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Wolfgang Amadeus Mozart. Af Helena Nyblom. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WOLFGANG AMADEUS MOZART.

107

ställning att >det vär ingen plats
ledig». Och detta var och
förblef Mozarts öde. För honom
var aldrig »en plats ledig».

Visserligen fann han i
Munchen en del musikälskande
vänner, som intresserade sig för
honom och gärna skulle ha hållit
honom kvar. Men de saknade
medel att försäkra honom om
en inkomst att lefva på? och
med oförrättadt ärende måste
han och modern lämna Munchen.

I Augsburg fingo de det
vänligaste mottagande hos en farbror,
som var bokbindare där, och Mo-.
zarts person och spel väckte
allmänt sympati, men det gafs ej
tillfälle att få en konsert
arrangerad, och uppehållet i
Augsburg inbragte intet.

Resans nästa mål var
Mannheim, där kurfursten
intresserade sig mycket för musik, ja till
och med funderade på att
åstadkomma en tysk nationell opera.
Då denna idé också var Mozarts
älsklingstanke, hoppades han att
.med hjälp af kurfursten få börja
skrifva operor och få dem
uppförda. Men också denna gång
slog hoppet fel. Rivaliserande
’kompositörers intriger och brist
på allvar hos regenten gjorde att
de vackra planerna fördunstade.
På framgång och pengar blef
Mozart lika fattig här som
annorstädes, fastän han i Mannheim
som öfverallt hade många
beundrare och vänner.

Men det rätt långa uppehållet i den
kurfurstliga staden gaf honom dock stora
och betydande lifserfarenheter. Först och
främst lärde han sig här vid det förträffliga
kapellet rätt förstå att skrifva för orkester.
Om Italien hade gifvit honom det sanna
begreppet om sångkonsten, så var det i
det tyska Mannheim som han lärde känna
orkesterns möjligheter. Här som öfverallt
väcktes också verkliga musicis förvåning
öfver hvad han kunde prestera som
komponist och dirigent, som instruktör och
utöfvande konstnär.

Det var också i en konstnärsfamilj här
i Mannheim, där han dagligen umgicks,

FAMILJEN MOZART. KOPPARSTICK EFTER MALNING
AF CARMONTELLE (1764).

som han fann sin första svärmiska kärleks
föremål, i det Fridolin v. Webers unga
dotter Aloysia fängslade hans hjärta.

Hon var blott femton år men sjöng
redan hänförande, och Mozart, som blef
hennes lärare, komponerade för henne bland
annat arian »Non so donde viene», i
hvilken det väsentliga af Mozarts ideala
uppfattning af kärleken redan fått ett fullt
uttryck.

I det hela kan man icke tänka sig
något mera finkänsligt och rent än Mozarts
kärlek till denna unga kvinna. I likhet
med Beethoven och senare Schubert, var
Mozarts kärlek till de kvinnor, han älskade,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free