- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
159

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - David-motivet hos Michelangelo. Af Osvald Sirén. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAVID-MOTIVET HOS MICHELANGELO. 159

Som bekant har denna staty sitt
särskilda intresse såsom den första fullt
naturalistiskt genombildade nakna figuren
inom den florentinska plastiken, och det
är äfven i denna egenskap som den
utgör en af milstolparna inom
David-motivets historia. Vi möta här för första
gången den ideala, klassiska
uppfattningen, fri från all sträfvan efter »historisk»
sannolikhet, närmast i släkt med den
grekiska skulpturens ända. I detta
afseende förebådar denna bronsstod
Michelangelos marmorgigant; för öfrigt är den
helt olik. Donatello visar oss en nästan
vek yngling. Han står med ena foten
på jättens hufvud, hela kroppstyngden
hvilar på det andra benet, i följd häraf
skjutes höften uppåt och öfverkroppen
får en svag svängning. Hufvudet, som
beskuggas af den bredskyggiga
hjälmhatten, är något framåtlutadt, blicken
hvilar med ett tankfullt uttryck på det
afhuggna hufvudet — det är som om
denne yngling kände någonting liknande
medlidande eller tveksam ånger nu,
sedan dådet är fullbordadt.

Redan 14 år före denna figur utförde
Donatello en David i marmor (förvarad
i likhet med den föregående i Museo
nazionale i Florens), som visar motivet
på ett långt tidigare stadium. Den långa,
gängliga figuren, som behärskas af en
»gotisk» svängning, är iklädd lifrock
med ärmar och en vid mantel.
Jätte-hufvudet ligger mellan hans fötter,
slungan faller rakt ned från vänstra
handen, som stödes i sidan. Någon viss
själsstämning är knappast märkbar,
blicken stirrar ut i rymden; gestalten
verkar uteslutande dekorativt.

Troligen senare än båda dessa
Davidstatyer är den som Donatello utförde
för en Martelli och hvilken fortfarande
förvaras i familjens palats i Florens.
Statyn är utförd i marmor, men
synbarligen något förhuggen (särskildt vänstra

DAVID. STATY I MARMOR AF DONATELLO

(1446). / Museo nazionale i Florens.

armen) och sannolikt därför icke alldeles
fullbordad. Motivet står midt emellan
de båda ofvan beskrifna statyernas.
Ynglingen bär en kort, ärmfri kiton, gördlad
kring lifvet, stöder vänstra foten på
Goliats hufvud och låter slungan falla rakt
ned från högra handen, som hvilar mot
lårbenet. Den andra handen stöder mot
höften. Rörelsen är öfverhufvud ytterst
stel, men det kan ej nekas att motivet
till sina grundlinjer här mer än i
föregående fall erinrar om Michelangelos
David.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free