- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
162

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - David-motivet hos Michelangelo. Af Osvald Sirén. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

162

OSVALD SIRÉN.

DAVID. STATY I MARMOR AF MICHELANGELO.

I Galleria ant i ca e moderna i Florens.

har satt sig, men blott för ett ögonblick
— som för att lyssna — var det folkets
jubel och sånger till den gyllne kalfvens
ära som trängde fram till hans öron?
Han vill öfvertyga sig om att han hört
rätt, innan han springer upp och slungar
de nyss mottagna lagtaflorna i
hälleberget. Sidovridningen af hufvudet,
ögonbrynens sammandragning,
muskeispän-ningen i hela ansiktet är densamma som
hos David, blott med den skillnad att
hos Moses är den momentana
spänningen stegrad till ännu högre potens,
uttrycket är mera hotfullt åskdigert. I
förening med benställningen lämnar det

icke rum för några tvifvel beträffande
hvad som skall följa i nästa moment.
David är öfverhufvud tunnare, stelare,
mindre massiv och helstöpt än Moses.
I afseende å den plastiska formgifningen
lider statyen af ganska märkbara
ofullkomligheter.

Händer och fötter äro
oproportionerligt stora och klumpiga, benen äro stela
och fult ställda, bålen är tämligen klen
i förhållande till hufvudet, ryggpartiet är
platt och saknar lif. Men förflytta
denna gigant i tankarna till sidan af
Ver-rocchios smidiga, fulländadt
proportionerade brons-David eller kanske ännu hellre
till sidan af Benedetto da Majanos unge
Johannes (utförd blott 10 a 15 är
tidigare än Michelangelos staty), så skall ni
omedelbart finna, att Michelangelos figur
äger en formell klarhet, en tektonisk
fasthet, ett öfvertygande strukturellt
sammanhang i sin hela gestaltning, som
lyfta den till en alldeles annan nivå af
naturalistisk konst än 1400-tals-mästarnas
verk. Nu först tyckes naturen tagits på
fullt allvar af en plastiker.

Trots denna ovanligt stora
enhetlighet äro alla detaljformer ytterligt
bestämdt och noggrant angifna. Se t. ex.
dessa händer, som böjas inåt på ett sätt,
som i och för sig vittnar om en alldeles
ny formkänsla, kunde kallas ett program
för en ny stilepok; hvarje ådra, hvarje
nagel, hvarje rynkning i huden är
karaktäristiskt framhäfd. Går man till en
granskning af hufvudet på nära håll,
öfverväldigas man först af de mäktiga
proportionerna, sedan af den
utomordentligt klara betoningen af de enskilda
dragen. Pannan har mäktiga fåror, ögonen
ligga djupt, under tunga valkar,
ögonlocken springa skarpa fram, pupillerna
äro endast till hälften utborrade, som på
antika statyer. Näsan är hög och rak;
de stora uppblåsta näsvingarna i förening
med läpparnas teckning ge ansiktet ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free