- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
279

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Italienarna och dramatiken. Några intryck af Ellen Lundberg, f. Nyblom. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ITALIENARNA OCH DRAMATIKEN.

279

Detta oemotståndliga, i åratal kväfda
utbrott af en förpinad och bedragen man,
strömmande fram ur hans inre i en vild
fors af förtviflan, anklagelser, förakt och
ångest, hela denna mänskligt sanna och
ohyggliga scen baserar Novelli icke på
någon stormande effekt med våldsamma
gester och åskdundrande förbannelser.

Man sitter med återhållen andedräkt
och lyssnar till denna dämpade hviskning,
som blottar ett långt lifs lidande, medan
han tränger hustrun närmare och närmare
in på lifvet.

En sekund frestas han att kväfva henne
och griper henne om strupen med ett fast,
kattaktigt grepp, men återfår blixtsnabbt
sin själfbehärskning och fortsätter scenen
till slut med samma spända, förfärliga
mezza-voce, som gör ett intryck mäktigare
än den starkaste stämma.

När han slutligen störtar ut och
försvinner, sjunker man tillbaka, utmattad och
rysande som efter en öfver stånden andlig kamp.

Ermete Novelli, hvars konst alltid bär
prägel af djup kultur och vittnar om en stor
personlighet, är i sådana stunder enastående.

Ermete Zacconi har den förres
förnamn, om också icke hans mångsidiga geni.
Zacconi har ett stort parti af varma
beundrare inom den italienska
teater-intresserade världen, och han är utan allt tvifvel
en nämnvärd, starkt prononcerad och all-

ERMETE ZACCONI.

FLAVIO ANDÖ.

varlig konstnär, men han har tyvärr råkat
in i ett manér, som han hvarken kan eller
— efter hvad jag låtit mig sägas —
önskar komma ifrån.

Han var en frisk, energisk ung
skådespelare, då han fick i uppdrag att spela
Oswalds roli i »Gengangere». En vän till
honom har berättat mig, att Zacconi, hela
tiden medan han inöfvade rollen, trodde,
att han själf skulle bli galen. Säkert är,
att den själsligt och kroppsligt sjuke unge
normannens roli efterlämnat ett och annat
drag af sjuklighet i Zacconis för öfrigt
intelligenta och verkligt goda konst.

Hvilken roli han än ger, söker han
nästan alltid drifva framställningen till
sin höjdpunkt genom hufvudsakligen
patologiska medel.

I den vägen har han säkerligen slagit
ett rekord, då han framställer Shakespears
Otello epileptisk, vridande sig på
golfvet i konvulsioner, med rullande ögon och
fradgande läppar. När man tänker på den
store, förnämt allvarlige Otello, som den
tyvärr nylidne aflidne italienaren Emanuel
framställde, eller jämför den med den gamle
Tommaso Salvini, som, trots sina
sjuttiofyra år ännu lyckas ge en utomordentligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free