- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
281

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Italienarna och dramatiken. Några intryck af Ellen Lundberg, f. Nyblom. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ITALIENARNA OCH DRAMATIKEN.

281

TINA DI LORENZO.

Hans spel är icke stormande, aldrig
öfverväldigande, men det präglas af något,
jag skulle vilja säga melodiskt och hvad
italienarne kalla insinuante (motsvarande
det danska indsmigrende).

Andö är som skapad att spela de
spirituella och förföriska gentlemanna-rollerna,
och när han på senare åren då och då
kryper in i en tyngre karaktärsroll, känner
man, att det blott är »årens flykt» som
kommit honom att lämna hjältefacket åt
yngre krafter.

Bland förmågorna i de sällskap,
hvilkas protagonist varit och är Flavio Andö,
måste jag nämna ett par utmärkta manliga
konstnärer. Talli, den trygge, bredt
humoristiske komikern, som i sitt briljanta
återgifvande af bl. a. många karaktärsroller i
Ferraris allt jämt mycket spelade
komedier, fyller sin plats på ett ypperligt sätt,
och Armand o Falconi, den unge brillante,
kvick, fin, liflig och vacker, som i sin
ungdomliga uppsluppenhet aldrig verkar
ansträngd eller tillgjord, utan verkligt
ungdomlig, och som sätter en fin krydda på
sina friska repliker, utan att ge dem
någon smaklös understrykning.

Falconi har lyckan — eller olyckan
— att vara gift med Tina di Lorenzo, en
af de mera omtalade primadonnor, som
varit fästade vid Flavio Ando’s sällskap.

La Tina är känd för sin stora skönhet
och sin dygd, — båda delarna oomtvistade,
hvilket däremot icke är fallet med hennes
dramatiska talang. Hon äger onekligen
icke något starkt skiftande eller värmande
temperament, men hennes person gör, trots
hennes starkt prononcerade yttre former,
ett intryck af ungdom, friskhet och oskuld,
som är mycket tilltalande, och därtill
verkar hon aldrig vulgär utan ständigt dam
af värld.

Sin roli som den unga grefvinnan Änna
i det nyss nämnda skådespelet
»Roman-ticismo» utför hon med en finhet, charme
och omedvetenhet, som göra henne ovanligt
. intagande, och hennes skönhet får en egen
pikant relief af den lustiga 5 o-tals-dräkten
med krinolin och snibbschal. Hon verkar
som en frisk, nyplockad vårblomma — utan
doft. När hon därför fördjupar sig i
roller så lugubra och tunga som i italienaren
Braccos »Maternitä» eller i så utnötta och
konventionella som i Scribes »Adrienne
Le-couvreur», tappar hon bort sin personlighet,
och som den icke är starkt i ögonen
fallande, hittar hon den icke tillbaka den
aftonen. La Tina strålar i silke och
juveler, hennes hår är det rikaste, hennes
mun den mest välformade i Italien, och
hennes leende påminner om Judic’s. Hon
borde alltid spela ung, skälmaktig och
lyckligt oskuldsfull.

IRMA GRAMATICA.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free