- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
365

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rembrandt. Af Carl Neumann. Auktoriserad öfversättning för Ord och Bild. Med 13 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REMBRANDT.

365

SUSANNA I BADET.

oljemålning af Rembrandt (1647). I Kaiser
Friedrich-Museum i Berlin,

Rembrandt har målat mycket och dock
icke nog. Han erhöll några
monumental-målningsuppdrag, de stora gruppbilderna,
som i Holland vidmakthålla vördnaden
för hans snille, men hvad skulle vi ej vilja
gifva för att ha ett par stora verk af
hans hand, i hvilka han gifvit sin fantasi
fritt spelrum. Ett utskuret, härligt
fragment af en stor historiemålning äges af
Nationalmuseum i Stockholm. I
Rotterdam finnes en märkvärdig skiss från
1648, som föranleddes af den
westfaliska freden, en allegori öfver den då
af Europas stater bekräftade holländska
själfständigheten. Där finnas riddare i
rustning och hästar i härligaste
gestaltning på detta utkast. Om vi blott ägde
sådana hästar af Rembrandts hand i
stor skala! Visserligen är Rembrandt

stor äfven i litet format, men just för
oss, som söka den monumentala stilen
och fortfarande behöfva stod därför i
döda konstspråk, är det en oersättlig
förlust, att vi ej veta, hur Rembrandt
skulle anpassat sitt språk efter dylika
uppgifter. Hans förmåga att ur
modellens nyktra verklighet utveckla poesi,
ande och fantasi är så stor, att den
moderna monumentalstilens problem:
huru man på sanningens och likhetens
grundval skall kunna framhäfva de
bestående, de eviga dragen, spörjande
vädjar till honom om ett svar.

Ingenstädes har Rembrandt
eftertryckligare visat möjligheten af att förena
verklighetstvånget med inbillningens frihet än
i porträttet. Hans porträtt utgöra en
öfvervägande del af hans samtliga konst-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free