- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtonde årgången. 1906 /
372

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rembrandt. Af Carl Neumann. Auktoriserad öfversättning för Ord och Bild. Med 13 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

CARL NEUMANN.

»men», som man har på hjärtat gentemot
RUBENS, bringas till tystnad inför den
allt besegrande makten i hans
konstnärstemperament, hans evigt ungdomliga
friskhet och hans snilles eld. Det är den
största förlusten inom den nordiska konsten,
att Rubens genom omständigheter och
uppfostran förutbestämdes till affälling;
såväl då det gäller ämnet som i valet af
formen står han på renässansens sida,
liksom ville denna konst uppbjuda sina
sista krafter i honom. Han står emot
Rembrandt som den mäktigaste
representanten af det förgångna.

Det är att hoppas, att mer än en
fun-nit, att vi tyskar äga en särskild
föreningslänk med Rembrandt i Albrecht
DURER. Här finna vi samma det
naturligas själfklarhet parad med motsvarande
djup och fantasiens outtömlighet.
Kanhända har Rembrandt haft bättre lärare,
och kanske Diirer är en smula mer
grubblande och skrupulöst noga, medan
Rembrandt däremot har det instinktiva
draget mer utprägladt. Båda hafva samma
egenskaper, men blandningen är icke
densamma.

På grund af omfånget af sin
konstnärliga produktion och energien i
utsägandet kan Rembrandt göra anspråk på
äran att hafva gjort en helt ny hemisfär
tillgänglig för konsten. Dunklets värden
med allt hvad af själsliga egenskaper
som framspringer ur dem, det fulas
värden, som intaga en oöfverskådlig plats
i verkligheten och som han vetat
förvandla i skönhetsvärden, det
öfversinn-ligas och aningens värden, som sträcka
sig långt utöfver allt det kroppsliga —
öfverallt är han förnyaren, som eröfrar och
öppnar synvidder af ny konst. Plan är
den bildande konstens Kolumbus. Vill
man häremot invända, att det ej är
sannolikt, att den moderna världen skulle
hälla sig till en konstnär, som föddes
för snart trehundra år sedan? Härpå
skulle vi svara, att Amerika upptäcktes
för öfver fyrahundra år sedan, och dock
är det en helt kort, försvinnande
tidrymd som Amerika verkligen har
funnits till för oss, lefvat ibland oss och
tvungit oss att taga det med i räkningen.
Rembrandt är för oss en uppgående
stjärna. Ännu har han ej på långt när
uppnått sitt inflytandes zenit.



tLSi

■■■ I i ’fi Jtt s



Följande artiklar om Rembrandt hafva tidigare influtit i Ord och Bild:

18Ç2. K. W—n: Rembrandts stora
målning i Nationalmuseum.

i8çj. Georg Göthe; Två af Rembrandts
målningar i Nationalmuseum.

i8Q5 (Dagboken). K. W—n: Rembrandt
i Kassel. — Rembrandts Hundertguldenblatt.

i8ç8. Georg Göthe: Nyare arbeten öfver
nederländsk målningskonst. (W. Bode:
Rembrandt, m. fi.)

i8çç. Karl Madsen:
Rembrandtutställnin-garna. — Karl Wåhlin: En nyupptäckt
målning af Rembrandt i Sverige.

>*<h&%<^Hr

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1906/0408.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free