- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sextonde årgången. 1907 /
431

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Michelangelos Medici-grafvårdar. Af Osvald Sirén. Med 14 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MICHELANGELOS MEDICI-GRAFVÅRDAR

431

»DAGEN.

öfver Michelangelo i den florentinska
akademien år 1546. Tre år senare
utkommo dessa tal i bokform och spriddes
då vida omkring, utöfvande ett stort
inflytande på uppfattningen af
Michelan-gelos konst och personlighet. — Varchi
förklarar skulpturerna på sarkofagerna i
följande retoriska vändning:

»För att antyda, att ett halfklot icke
är nog såsom graf för någondera af
dessa hertigar, utan att hela världen
kräfves därtill, satte han på den ena
grafven Dagen och Natten, på den andra
grafven Gryningen och Skymningen,
låtande dessa öfvertäcka hertigarnas
grafvar, såsom de göra det med jorden.»

Vasari upptager Varchis poetiska
utläggning och utbildar den till en ännu
mer hofmannamässig hyllning åt
Medi-ceerna. Förklaringen förefaller nästan
såsom ett försök från det officiella
Florenz att öfversläta och hölja i glöm-

ska den flammande förbittring, hvarmed
Michelangelo kort förut stridt mot
Medi-ceerna såsom fädernestadens fiender.
Men äfven om motiveringen för
statyernas benämningar är falsk, följer ju häraf
icke med visshet, att äfven namnen äro
helt oriktiga. En i Michelangelos
afsikter så väl invigd man som Condivi talar
dock äfven om »en man och en kvinna,
som betyda dagen och natten eller
tillsammans tiden, som förstör allt.»
Condivi kände såväl Varchis som Vasaris
utläggning. Hans tämligen begränsade
uppfattningsförmåga gaf aldrig upphof
till några väsentligt nya tolkningar, och
för mästaren själf — som i flera andra
punkter inspirerat Condivi — torde väl
detta spörsmål icke längre haft stort
intresse. För öfrigt finnes i Casa
Buonar-rotti en hastig pennskiss af Michelangelo
till en af grafvårdarna med en sällsamt
stämningsfull men så godt som obegrip-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:49:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1907/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free