- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sextonde årgången. 1907 /
433

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Michelangelos Medici-grafvårdar. Af Osvald Sirén. Med 14 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MICHELANGELOS MEDICI-GRAFVÅRDAR 433

»MORGONEN.»

endast velat symboliskt uttrycka dygnets
fyra hufvudtimmar eller har han
därjämte åsyftat något annat med sina
statyer?

Enligt vår tanke äro de gamla
benämningarna icke uttömmande och
tillfyllestgörande. Visserligen måste de
anses peka i rätt riktning, då de aldrig
framkallade någon gensaga från
konstnären och delvis t. o. m. kunna stödas
med uttalanden af honom själf, men
därmed är icke sagdt, att de fullständigt
uttrycka allt hvad han ursprungligen
velat inlägga i sina figurer. Åtminstone
måste man medgifva, att, så när som på
»Natten», dessa statyer icke äga några
attribut eller kännetecken, som motivera
namnen. Särskildt den kvinnliga figur,
som kallas »Aurora» eller »Morgonen»,
synes innehålla föga af de föreställningar,
som traditionellt förbindas med detta
namn: behärskad af dof olust och trånad

Ord och Bild, i6:e årg.

vrider hon sig på sitt läger. Är detta
verkligen den rosiga morgonens sköna
gudinna?

Det är egentligen förvånansvärdt, att
icke någon forskare förrän nu nyligen
d:r Steinmann sökt föreslå andra
benämningar på statyerna. Det är väl
sannolikt, att nämnde forskare icke träffat
hufvudet på spiken, såsom han själf
anser (särskildt förefaller oss hans
motivering af de nya namnen misslyckad), men
hans hypotes torde dock kunna ge
anledning till vidare forskningar, som leda
spörsmålet in i rätt spår.

De fyra temperamenten ville
Michelangelo enligt Steinmann symboliskt
framställa i de fyra sarkofagfigurerna.
»Natten» motsvarar det sangviniska, »Dagen»
det koleriska, »Morgonen» det
melankoliska och »Aftonen» det flegmatiska
temperamentet. Den egentliga
inspirationen till dessa fyra allegoriska figurer

28

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:49:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1907/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free