Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - "Det går an". Dess litteraturhistoriska förutsättningar. Striden om dess tendens. Af Karl Warburg. I—III. Med 8 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
»DET GÅR AN
7
george sand. kopparstick af l. calamatta (1840).
des Morgens an dem Busen seiner Frau
er-wachte, — schien ihm der Tag ahnungsvoll
her-einzublicken; die Sonne schien ihm ein
Ver-brechen zu beleuchten.»
När alltså den äktenskapliga
samlef-naden utan kärlek i författarens ögon var
ett brott, så låg det nära till hands att
vända om frågan och låta å andra sidan
kärlek utan laglig bekräftelse helga
sam-lefnåden.
Ett par tre årtionden hade gått, sedan
dessa tyska romaner väckt strid och larm.
En fransk romanförfattarinna, som mera
lärt ur lif än ur böcker, tog nu upp frågan
och häfdade den fria kärlekens rätt
gentemot äktenskapets tvång.
Det var den unga baronessan
Du-devant, i hvars ådror August den starkes
och Aurora Königsmarcks blod rullade,
det var den passionerade kvinnan, som
dolde sitt kon bakom en manlig dräkt
och en manlig signatur: George Sand.
Gift med en obetydlig och brutal man,
hade hon efter några års olyckligt
äktenskap lämnat honom och år 1831
börjat sitt skriftställarlif i Paris.
Och i arbeten som »Indiana» (1832),
»I.elia» (1833), »Jacques» (1834) framlade
hon sin själs innersta, sin gensaga mot äk-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>