- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
138

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Kungliga dramatiska teatern och dess konstnärliga utsmyckning. Af Axel Lindegren. Med 35 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

168 AXEL LINDEGREN

COMMEDIA DEL ARTE. SKISS TILL RELIEF AF CFIR. ERIKSSON.

Jag har ej sett figurerna på nära håll
och kan därför ej uttala mig om
detaljbehandlingen, men som krön är gruppen
ej lyckad. När det gäller en sådan uppgift
måste man förutsätta god vilja hos
konstnären att låta arkitekturramen bestämma
skalan och den dekorativa karaktären, eljest är
idén förfelad, och skulpturverkets
existensberättigande kan sättas i starkt
tvifvelsmål. Gruppfigurerna symbolisera
sånggudinnan och de öfriga fyra konsterna,
arkitektur, skulptur, måleri och dramatik.
Milles barnreliefer å loggians kolonnskaft
äro vackra och duktiga arbeten.
Möjligen kan äfven mot dem anmärkas, att
skalan är öfverdrifven och ej hänför sig
till kapitälens och plintarnas
ornamentskaraktär.

Lyckligare har Christian Eriksson
varit i sina båda stora fasadreliefer. Hans
uppgift var ej minst fordrande och ställde
denne konstnärs beundransvärdt säkra
och känsliga öga på ett ytterst svårt
prof. Hans arkitektoniska
anpassningsförmåga är så till vida Milles öfverlägsen,
som han är en intresserad och förstående

arkitekturkännare. Han förstår så
innerligt väl, hvarom fråga är, och vet att
inpassa sin uppgift inom totaluppgiftens
ram såsom ett organiskt led. Erikssons
båda reliefer äro i mitt tycke förtjänta
af den största uppmärksamhet och
erkännande. Reliefframställningen är på
samma gång den svåraste och den mest
otacksamma af framställningssätt, och
reliefstilen är f. n. sväfvande och
nyckfull. Hautrelief i gammal mening existe
rar ej längre som grundsats. Äfven då
omständigheterna fordra skarpa skuggor,
genomföres ej djuphuggningen utan sparas
denna för hufvudsakerna, då däremot
basreliefen användes för alla sekundära
partier. Härigenom erhålles en
egendom-ig suggestiv helhetsverkan, som endast
på det sättet kan uppnås. På det
orna-mentala området har Ferd. Boberg i
denna framställningskonst vunnit erkändt
mästerskap.

Teaterns ornamentik är helt och hållet
beslagsornamentik, utanför ytan liggande
sådan. Reliefbehandlingen och
ornamentsbehandlingen äro sålunda olikartade och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free