- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
139

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Kungliga dramatiska teatern och dess konstnärliga utsmyckning. Af Axel Lindegren. Med 35 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DRAMATISKA TEATERN OCH DESS KONSTNÄRLIGA UTSMYCKNING 139

däruti ligger en oegentlighet som, äfven
om den kan tagas för god, likväl måste
störa harmonien.

Eriksson har såsom ämnen för sina
båda framställningar valt till vänster, från
åskådaren räknadt, ett Dionysosfesttåg
och till höger en episod ur en Commedia
del arte, det förra som en beteckning
för det moderna dramats uppkomst ur
det antika, den senare för dess
renässansursprung, dess härledning ur det
italienska 1500-tals improvisationsskådespelet.

Den klassiska Dionysoskulten
erbjuder tvenne skilda synpunkter. A ena
sidan är det nationalgudomligheten, den
naturligt temperamentfulla och populära
vinguden, som dyrkas periodiskt af
landtbefolkningen under de landtliga
dionysi-erna, ett slags glädjefester i skördetid,
hvilka ursprung kan spåras långt tillbaka
i den klassiska forntiden, å den andra
är det främlingsgudomligheten, buren till
jorden af saga och myt och omstrålad
af en skönhetsgloria, hvars strålar lyste
fram genom tiderna. Det är denna
sistnämnda som ursprungligen var före-

mål för stadsbefolkningens speciella
dyrkan.

Dionysossagans otaliga kombinationer
och fantastiska berättelser om den
lef-nadsglade gudens upplefvelser ha varit
en af de kraftigaste faktorerna vid
utformningen af hela den grekiska
konstkulturen. I stort sedt kan det ju vara
af underordnad betydelse för en nutid,
om en konstnär som motiv för sin
framställningskonst väljer det mera burleska,
primitiva landtliga upptåget till den
dyrkansvärdes ära, eller det mera förädlade
satyrspelet, som under hela
stadsbefolkningens deltagande årligen uppfördes på
Atens jätteteater. Mig förefaller det likväl
ligga närmare till hands, att en konstnär för
att uppvisa en mera påfallande
öfverensstämmelse mellan forntid och nutid
framställer det antika dramats ursprung i mera
civiliserad och därför mera konstnärlig
gestalt, såsom förhållandet var i Aten, där
festspelets hela karaktär var af afgjordt
konstnärlig art. Om jag ej misstager
mig har det varit dessa »dionysies
ur-baines», med sin invecklade mångsidiga

COMMEDIA DEL ARTE. SKISS TILL RELIEF AF CHR. ERIKSSON.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free