- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
140

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Kungliga dramatiska teatern och dess konstnärliga utsmyckning. Af Axel Lindegren. Med 35 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

AXEL LINDEGREN

festapparat, poeters och aktörers
presentation, dithyrambiska tal, banketter,
danser, sånger och skämtsamma upptåg,
uppförandet af tragedier och komedier
m. m., som under tidernas lopp framför
allt eggat den konstnärliga fantasien.
Hade det varit på en operetteater
skulle jag ingenting ha sagt om
Erikssons val men här, å den svenska
dramatiska konstens monumentalscen
förefaller detta mig mindre värdigt den höga
konstnärliga uppgift, han här hade att
lösa, att i bild idealisera de lägre
lidelserna, ty relieffigurernas alla attityder
väcka ovillkorligen tanken på en skara
nakna män, hvilka vinet (spriten) gjort
obehärskade och muskulärt slappa och
oplastiska.

Dekorativt sedt och som stenskulptur
står trots allt Erikssons Dionysoståg
beundransvärdt helgjutet och fulländadt,
och för denna förtjänsts skull må det
skärskådas och beundras af alla.

Den andra reliefen framställer en

Commedia del arte, ett italienskt
folkdrama sådant det under 1500-talet
framställdes på ambulatoriska skådebanor.
Här är ej platsen att närmare redogöra
för denna specifikt italienska konstart,
som utbildats med hänsyn till det
italienska folklynnets egendomliga blandning
af lidelsefull humor och lidelsefullt allvar
samt till italienarens ojämförliga
retoriska förmåga. De uppträdande
personna-gerna, hvilkas karaktärer hvar för sig
representera olika samhällsindividers och
människonaturers psykiska läggning och
däraf härrörande lifsuppfattning, ha
blifvit klassiska. »Den stackars Pierrot,
svartsjuk som vanligt, ser hur Harlequin
är väl bemött af Colombine, som sitter
på kärran bredvid en annan flicka
(Ballerina?), som visar folket masken. Efter
komma först Pantalone med
penningpungen, hvilken äfven skulle önska ynnest
hos Colombine, sedan doktorn och bofven
med dockan, och sist kvinnotjusaren
Leander, den oemotståndlige, som visar

SKISS AF CARL MILLES TILL GRUPP Å MIDTPARTIET.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free