- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
586

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Selma Lagerlöf. Af C. D. Marcus. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

586

selma lagerlöf iç02.

jordiska förvärfslusta och skoningslösa
hat, men samtidigt är den en djupsinnig
apologi för dess idéer, då den röjer
hemligheten att människorna måste dela sitt
lif mellan jord och himmel, mellan gråt
och skratt, last och salighet. Och
därför är den skimrande vackra romanen
tillika en varning till prästerskapet
öfver hela världen att icke sofva bort
tiden och försumma att taga det goda
af folkets idéer i sin tjänst. Pater Josef
förstod saken, då han säger till donna
Elisa om den unge Gaetano:

»Det är bättre, att han får se jorden. Han
skulle endast gå och längta efter henne, om
han stannade i klostret. Om han får se
jorden, skall han kanske åter börja längta efter
himmelen.»

Steget från denna stora roman till
Kristuslegenderna och Jerusalemsundren
var ju icke heller långt, och det första
kapitlet i Antikrist uppträder till och med
som ett led i Kristuslegenderna. Det
vittnar blott om hur Selma Lagerlöfs
fantasi oafbrutet kretsar kring allt som
lefver sitt lif i den religiösa legendens
heliga trädgård.

Om också hela Selma Lagerlöf fanns
redan i Gösta Berling, kan man dock
märka en bestämd förskjutning af själfva
tekniken och stilen från ungdomsverket
fram till bondeeposet. Jag föreställer
mig att Gösta Berling skapades utan
någon verklig förbindelse med den
moderna litteraturen. Själfva kompositionen
utmärker sig för denna egendomligt
otvungna förening af en följd växlande
scener, som kännetecknar samtliga
svenska storverk på det episka området. Men
det finns en medelpunkt, kring hvilket
hela detta fantastiska lif kretsar. Det är
kavaljersflygeln på Ekeby. Antikrists
mirakler har Diamante, Jerusalem
Ingmars-gården.

Den egendomligt extatiska stilen
bottnar naturligtvis först och främst i
författarinnans öfversvallande romantiska
temperament och är typisk för den
romantiska stilen öfver hufvud, som gärna
rör sig med hymnens stegrade utrop och
utbrott, och i viss mån förebåda alla
dessa o! och ack! den allra modernaste
svenska lyrikens stil, liksom en af de
tvenne dikterna i bunden form frän Gösta
Berlings saga äger en följd af
interjektioner.

Selma Lagerlöf har säkerligen här
icke varit fri från ett stort inflytande.
Under sin barndomsvistelse i en aflägsen
svensk landsbygd kan hon knappast ha
undgått en mera intim bekantskap med
den bok, som än i dag utgör den af
kulturen och civilisationen jämförelsevis
oberörde landtbons käraste läsning.
Bibelns profetiska siarspråk ljuder ur Gösta
Berling. Och icke nog härmed. Själfva
berättarteknikens egendomliga sätt att
låta handlingen utveckla sig som växten
ur ett frö erinrar om bibelns berättelser
med deras parallelliserande satser och
slutliga klimax. Förfarandet träder
särskildt i. dagen, när det gäller att föra
fram berättelsen mot ett afgörande, hvar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0648.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free