- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
186

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Rudolf Euckens filosofi. Af Axel Lagerwall. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ArroJlcjiy

RUDOLF EUCKENS FILOSOFI

Af AXEL LAGERWALL
Med i bild

AN kan helt visst mäta den
moraliska sundheten hos såväl den
enskilde som ett folk genom de
verkningar ett stort ansvar har.
För Sveriges folk bör ansvaret att väl förvalta
Nobeldonationen vara ett högt ideellt värde.
Det medför en förpliktelse att alltjämt
lef-va på kulturlifvets höjder och där i
handling dokumentera sin befogenhet att vara
domare öfver det bästa andliga arbetet.
Denna förpliktelse träffar visserligen med
hela sin skärpa och eggelse blott en starkt
begränsad elit. Men denna förutsätter en
viss kulturell atmosfär. För
bildningssträf-vandet i sin helhet måste beröringen med
det största och mest betydande i nutidens
forskning och tänkande medföra ökad späns-.
tighet, en orientering på det stora och
ideala. Nya och befruktande
kulturströmningar ledas alltid i någon mån in i
folkmedvetandet.

Rudolf Euckens filosofi är en mäktig
kraft till tankelifvets förnyelse och
omdaning. Den är icke ett system i
vedertagen mening, icke en samling lärosatser,
som lämna färdiga svar på lifvets gåtor,
utan en ny kraft, en faktor i kampen om
lifvets mening. Filosofien kan man icke
betrakta som ett gifvet och färdigt faktum.
Den icke blott innehåller ständigt nya och
svåra problem, den är själf ett problem.
Men den är ett nödvändigt problem, icke
så mycket för den enskilde, som kan finna
det på sin väg, som i och för det
världshistoriska arbetet.

Filosofien beror på, att i detta arbete
uppträder ett andligt lifsinnehåll, och är själf

ett moment i kampen om ett inre, ett
andligt lif. Ett sådant är nämligen icke
ett gifvet faktum, som det blott gäller att
beskrifva, utan är en uppgift. Filosofien
har att leda fram till denna uppgift och
kläda den i tankens klara form.
Centralproblemet är problemet om lifvets mening
och värde. Endast hos dem, som här
finna ett äkta problem, väntar Eucken
förståelse för sin sträfvan.

Vår tid karaktäriseras af en stark
motsats mellan det yttre lifvets väldiga
arbetsintensitet, omfattning och jäktande hast
samt det inre lifvets svaghet och tomhet.
Ingen omfattande lifsåskådning synes
heller kunna nå nog inre fasthet och
öfver-tygande makt att sammanhålla de växlande
synpunkterna till en helhet. Äldre som
nyare lifsåskådningar lida af en inre
osäkerhet och hvila på problematiska
förutsättningar. Den som sträfvar efter ny
lifsåskådning, bekänner redan härmed, att
han är öfvertygad om de befintligas
otillräcklighet.

Religionen — för oss den kristna —
har ju ägt en stark tillförsikt att kunna
skänka ett andligt innehåll åt människors lif
och har också haft oförneklig makt därtill.
Men detta innehåll är allt för bundet vid
bestämda förutsättningar, som blifvit
alltmer problematiska. En antropocentrisk
naturuppfattning och af det historiska läget
under kristendomens utbildning betingade
begrepp om andelifvet själft ställa
religionen främmande för nutidens andliga behof.
Förutsättningarna, på hvilka religionens
maktställning berodde, äro numera af na-

M

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free