- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
242

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRESKOMÅLNING, ICOO-TALET.

bakom ett bord med bröd och fisk —
framställa ej nattvarden utan de saligas
måltid i himmelriket.

Den äldsta framställning af mästaren
till bords i lärjungarnas krets, jag vet
mig ha sett, är en mosaik från
500-talet i S. Apollinare nuovo i Ravenna,
i långskeppets öfversta bildföljd, som
ger en framställning af passionshistorien
med förbigående af korsfästelsen — ett
motiv som den fornkristna konsten
undvek. Detta är också den enda af alla
nattvardsbilder jag sett eller hört talas
om, som söker ge en realistisk
framställning. Sällskapet ligger till bords,
man stöder sig med armbågen mot
soffans kant, och soffan går i halfcirkel
kring bordet, där anrättningen består af
två stora fiskar och af bröd — vinet
förekommer alls icke på de äldre
natt-vardsbilderna. Trångt ligger man,
huf-vud vid hufvud, Jesus längst till vänster

/ ,S’. Maria ad criftas i Fossa.

är större än de andra och är den ende
som har gloria om sitt hufvud, en
ansenligt tilltagen korsgloria omkring det
smala ansiktet med slätt nedstruket hår
och tunt kort skägg. Han ser
framför sig ut i rymden med
mosaikansiktenas stora ögon. Han lyfter handen
medan han talar, de närmaste
lärjungarnas blickar äro fästade på honom, men
de öfriga se alla bort till Judas, som
ligger längst till höger. Man anar i
honom affällingen, men ingen förstår dock
herrens mening med de gåtfulla orden
om ett stundande förräderi. Ett försök
till åskådlig skildring i monumentalt
sammanfattad enkel form utan sträfvan till
individualisering af personerna är gjordt
i denna föga kända och allt för litet
uppmärksammade komposition, så olik alla
senare tolkningar af uppgiften.

I den byzantiska konsten får motivet
sin traditionella hållning. I relief, i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free