- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
244

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIEF, 1250-TALET. / katedralen i Naumburg.

men på korväggen i Naumburgs katedral
finner man en nattvardsrelieff från
1250-talet, som intresserar både genom hållning
och karaktår.

Här är tyskt gemyt och tysk pondus,
äkta folklig germansk anda. Endast fem
lärjungar få plats vid bordet, men de
göra skäl för sig. De äro kraftiga, breda,
stadiga, hungriga män, de sticka
händerna i faten och i munnen och de dricka
djupt ur stora muggar. Men utanför
det trygga bordssällskapet synas
öfver-steprästerna i sina judiska topphattar
hviska vid hvarandra och lägga onda råd.

De nya uppslagen böra vara att söka
inom måleriet under dess väckelses och
frigörelses tid, under 1300-talet. Gå vi
först till Giotto, så stanna, vi onekligen
ganska snopna framför hans nattvard i
Padua i Arenakapellet. Giotto — som
hade gåfvan att göra sina figurer
uttrycksfulla, att låta dem tala och höra på och
känna i samförstående ,— han har inte
haft några idéer, när han målade denna
nattvard. Den är ganska intetsägande,
— enligt O. Sirén »troligen
hufvudsak-ligen elevarbete» — det man minns af
den är hufvudsakligen apostlarnas glorior.

Den tidens gloria har formen af en gyllene
tallrik, som bildar en bakgrund rundt om
den heliga personens hufvud. Här sitta
apostlarna omkring ett bord, följaktligen få
de, som ha sina platser framför bordet
och som vända ryggen och nacken åt
åskådaren, sina glorior ned framför
ansiktena i stället lör bakom nacken. De
se ut att sitta och gömma sig för de
andra bakom sina guldskifvor. Denna
stötande och löjliga anordning har Giottos
efterföljare sökt undgå genom att låta
förgrundsapostlarna vända sina hufvuden
i profil så pass det kunnat ske, men
deras glorior hindra dem ändå att se
fram öfver bordet. Så se vi dem på
en fresk i klostret S. Pomposa i trakten
af Ferrara, målad af någon af Giottos
lärjungar under 1300-talet. Där sitter
man kring ett rundt bord,
förgrundsfigurerna räcka knappt upp till
bordskanten, bakgrundsfigurerna äro större
och Jesus allra störst. Judas sitter —
liksom på Giottos fresk — i ringen bland
de öfriga apostlarna.

Redan på kyrkdörrelieferna ha de
spisande fått ett litet dekorativt tak öfver
sig, ett par hvalfbågar, någon gång
krönta med kupoler. Hos Giotto
upp-bäres taket af kolonner, tunna som
blyertspennor. Den Giottoska leksaksarki-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free