- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
245

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRESKOMÅLNING AF PIETRO LORENZETTI. / 5. Francesco i Assisi.

tekturen går igen i den nattvard, som
Pietro Lorenzetti — eller kanske någon
af hans lärjungar — målat i S.
Francesco i Assisi. Där sitta de 13 kring
ett bord, hopträngda i ring i en
sexkan-tig paviljong af marmor, hvilkens tak
uppbäres af smala kolonner, som utgå
från bänken rundt om bordet.
Samman-bygdt med detta lilla lusthus är ett
likaledes mycket trångt serveringsrum, där
man ser två diskande kvinnor, en hund
och en katt. Öfver synes stjärnhimlen
med nymåne.

Här stå vi inför nya uppslag. Här
betonas tiden på dygnet, då måltiden
äger rum, och här tillkomma
genreaktiga detaljer, som ej ha med ämnet att
skalfa. Målaren tyckes ej ha funnit detta
tillräckligt fängslande i sig själft — och
det var det ju knappast, när han ej kunde
lägga innehåll i sin gestaltning af det.

«5*

1400-talet är de stora dekorativa
natt-vardsbildernas sekel.

I klostrens refektorier upptogo de en
hel vägg. Vid sina måltider hade de
fromma bröderna och systrarna framför
sina ögon mästaren till bords med sina
lärjungar, afskedsmåltiden, instiftandet af
sakramentet. Att dessa målningar
komponerades på bredden säger sig själft.
Man återgick till relieftypen — ett långt,
rakt bord tvärs öfver väggytan blir regel.
Ibland äro bordets båda ändpunkter brutna
i vinkel framåt, undantagsvis är bordet
böj dt framåt i en svag båge.

Bakom bordet sitta apostlarna med
Jesus midt ibland sig — allvarliga män
med sina glorior ej längre bakom
hufvudet utan sväfvande öfver hjässan.
Johannes har redan på byzantiska reliefer
blifvit framställd efter skriftens ord
liggande vid Jesu bröst. Han är och
förblir en svag punkt i kompositionen, han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free