- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
246

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRESKOMÅLNING AP COSIMO ROSSELLI. I Sixtinska kapellet i Rom.

ger intryck af att sofva, där han hvilar
hufvudet på båda armarna, och ofta nog
ligger han framstupa öfver bordet.

Och Judas sitter nu åter ensam för
sig framför bordet, tydligt utpekad,
hvilket strider mot åskådarens fordran på
sannolikhet i skildringen. Hans plats i
förgrunden gör honom dessutom till
målningens mest dominerande gestalt. I
Andrea del Castagnos målning i S.
Ap-pollonia i Florens snart sagdt försvinner
Jesus bakom den långe, smale, mörke
Judas, som sitter kapprak uppflugen på
en hög taburett, som om han gästade
en modern american bar, och i
Ghirlan-dajos målning i Ognisanti har man
intryck af att det är Judas som för ordet,
där han presiderar ensam midt emot de
andra, med obesvärad elegant hållning,
handen stödd mot knäét, hufvudet lätt
tillbakakastadt. Det är inte fråga om, att
han inte är taflans hufvudfigur, och det
är mindre att undra på, att målaren gjort

honom betydligt mindre världsman och
underhållande på den reproduktion af
motivet, han senare målade i S.
Marco-klostret.

Cosimo Rosselli har på sin nattvard
i Sixtinska kapellet betonat Judas’
ondska genom att placera en liten satan i
miniatyr på hans skuldra bakom hans
hufvud. Dylika småsatar har man sett
förut både på taflor från 13- och från
1400-talet — en sitter på den obotfärdige
röfvarens kors i Spanska kapellet, äfven
Gaudenzio Ferraris röfvare på
korsfästelsen i Verello har en liten djäfvul på sin

rygg-

Cosimo Rossellis nattvard är typiskt
1400-talsmåleri. Sceneriet är ståtligt, ett
praktrum, åttkantigt, i marmor, med
ornamental rikedom och brokiga färger.
Jesus och apostlarna äro flyttade in i
en för dem främmande miljö, de ha
dessutom obehöriga åskådare. I
förgrunden till höger och vänster stå fyra mans-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free