- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
247

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRESKOMÅLNING AF ANDREA DEL CASTAGNO. I S. Apollonia i Florens.

personer i tidens kostym, de passa ej
upp de spisande, de stå där för att fylla
tomma platser, framför en af dem
dansar en hund på bakbenen, midt på
golf-vet leka två andra hundar, där stå också
vinkannor och fat. Alltihop dåliga
exempel, som allt för villigt skulle upptagas
af senare målare med mindre sinne för
logik och reson i behandlingen af ett
motiv än för det som kan lifva en
målning och göra effekt.

Genom bakgrundens breda
fönsteröppningar ser man därtill Jesus i
Getsemane, fängslandet och korsfästelsen —
det var ett gammalt bruk att jämte
målningens hufvudkomposition fylla ut ytan
med småskildringar, men detta var
för-legadt och öfvergifvet, när denna målning
tillkom. Det var antagligen tvånget att
täfia med de öfriga målningarna på
Six-tinska kapellets vägg — målningar med

liflig komposition och rikedom af
figurer — som förmådde målaren att
försöka få sin nattvardskomposition så
innehållsrik som möjligt.

Af de båda nämnda
klostermålningarna är Andrea del Castagnos den äldre,
från 1450. Den upptager nedre delen
af en vägg i klostret S. Appollonias
refektorium. Ofvanför på samma vägg äro
korsfästelsen, begrafningen och
uppståndelsen målade. Andreas nattvard
försiggår i en liten byggnad utan
fram-vägg. Byggnadens sluttande yttertak
af tegel är synligt. Men där inne är
allt af marmor, golf, tak, väggar.
Perspektivet är studeradt med omsorg. Äfven
bänken, som följer tre af salens väggar
åt, är af marmor, som afslutande
prydnad har den två sittande sfinxer. Både
lokalen och figurerna äro hållna i starka,
fylliga, mustiga färger, figurerna teck-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free