- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
248

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRESKOMÅLNING AF GHIRLANDAJO. I S. Marcos kloster i Florens.

nade i kraftiga drag, grofhuggna män,
knotiga och kantiga, med skarpt skurna
ansikten och starka näfvar. Men inte
vill jag instämma med Bierfreund, när
han kallar dessa heliga män »en
samling af banditer», »ett band röfvare som
ämnar gå ut på landsvägen och slå ihjäl».
Den lättskrämde kunde snarare ha tagit
Bierfreund själf i lifstiden för en röfvare,
om man fått se honom dyka upp på
kampanjan i sin slokhatt och
slängkappa och med sitt magra Don
Qui-chotteansikte.

Andreas apostlar äro onekligen
vulgära typer, felet med dem är att de äro
föga individuella och föga
intresseväckande — något som äfven gäller
Jesusfigu-ren. Det finns ingen stämning i
målningen — dess intresse ligger
uteslutande i den stränga, slutna
kompositionen, den stramt monumentala hållningen.
Här finns ingenting öfverflödigt, hvarken

bipersoner eller små djur.
Målningssättet är groft dekorativt, det är en
kraftkarl som fört penseln, måleriets
Do-natello, samma kraftkarl som målat de
statuariska typerna af krigare, skalder
och höga damer, som stå rundt om den
gamla klostersalens öfriga väggar,
ditflyttade från den villa, de ursprungligen
dekorerade.

En helt annan hållning har
Ghirlan-dajos nattvard. Andreas krafttyper böra
ha utgjort en daglig påminnelse för
munkarna i S. Appollonia om deras
plikter som stridens män i en tid, full
af flärd och själfviskhet.

Dessa kämpagestalter kunde i själfva
verket ha varit ännu mera på sin plats
i S. Marco på den tid då Savonarola
var härskare där. Men i den stridbare
Savonarolas kloster, där på väggarna i
korridorer och i celler Fra Angelicos
fromma, renhjärtade konst predikar barnslig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free