- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
250

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOPPARSTICK AF RAFAEL MORGHEN EFTER LEONARDO DA VINCIS MALNING.

Men Leonardos framställning är dock
något annat än föregångarnas. Han
grep situationen med en helt annan kraft
än hvad någon af dessa förmått, han
fångade ögonblickets lif, gaf skildringen
en dramatisk åskådlighet, sådan att det
som åstadkommits före honom blef matt
och blekt.

I hans framställning bryter stormen
lös vid Jesu ord. Här äro stillsamma,
behärskade, tveksamma uttryck ej
tillfyllest. Här tala starka känslor. Det är
ju något ofattbart, det man hör ur
mästarens mun, det skulle finnas en
bedragare bland oss, bland oss, kan det ens
tänkas, har man hört rätt? Man kan ej
sitta lugn på sin plats, man protesterar
ljudeligt, händerna äro i liflig och
uttrycksfull rörelse, olika temperament yttra
sig på olika sätt. Hvad föregångarna
svagt antydt är här glansfullt
genom-fördt.

Jesus är den ende som är lugn.

Bland nyheterna i Leonardos
komposition är också den att Johannes rest
sig ur sin dåsande ställning och sitter
upprätt, och den att Judas blifvit
återinsatt i raden af de andra lärjungarna.
Han sitter obeslutsam, liksom öfverflödig,

gör en liten nervös, mångtydig
handrörelse, tilltalar ingen, och de andras tal
går honom förbi. På en af Leonardo
tecknad skizz af oomtvistad identitet
sitter Judas ännu på sin traditionella plats
som den utstötte, ovärdige, och
Johannes ligger framstupa öfver bordet. Man
får vara glad att målaren i tid »kom
senere hen til andre Resultater».

Leonardos nattvard i den stora
re-fektoriesalen i Maria delle grazie
betecknar det slutliga resultatet af de försök
att behärska det enkla och
svårbehand-lade ämnet, som blifvit gjorda under ett
tusental år.

Det finns från denna tid några
natt-vardsbilder af helt annan karaktär än de
här omnämnda.

Då Fra Angelico bland andra
väggbilder i S. Marcoklostret målade
nattvarden, var det ej en framställning af
mästaren och lärjungarna till bords han
gaf, ej en gång af sakramentets
instiftande, utan han målade de första kristna,
som mottaga hostian ur herrens egen
hand.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free