- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
255

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

v.

. *

dikt ■ ■ I , ;SÄif

■ O

Y<’ 7

^ - v«.

> *

/’

\v V ^

t *

K

.K

c

’ ^ fl

K ^
,0/’ .

-. v

i

N$

fe’

- X

r-

■p

’“’Sr...

*’ £. v ’

,.V fe*

/

f

OLJEMÅLNING AF TINTORETTO. / 5. Georgio Maggiore i Venedig.

plägar sägas om konstverk, som gå
utanför reglerna. Hans nattvardsbilder höra
ej till hans mäktigaste verk, men de äro
i sitt oroliga, lidelsefulla sökande och i
sin olikhet sinsemellan typiska för
mästaren, och bland nattvardsskildringar
intaga de en plats för sig. En stark
personlighet står bakom verket.

Man nästan skäms att frän Tintoretto
gå direkt öfver till Baroccios på sin tid
så högt skattade nattvard i Urbinos
katedral. Där är bordet skjutet tillbaka
till taflans bakgrund, Jesus blickar
smäktande upp till änglarna som flaxa i
luften, två af dessa söta varelser halla
en baldakin öfver bordet. Hela
förgrunden upptages af uppassande. Taflan
väckte på sin tid beundran och
hänförelse.

Nu är man inne i nya tider. Vill man
se virrvarr, skall man stanna framför
Bas-sanos nattvard i Villa Borghese. Här
får man intryck af att Jesus kommit in
bland krogkunder. Johannes är plussig
och ser drucken ut, där han hänger öfver

bordet. Allmänt skrän och väsen,
hunden och katten äro de enda som hålla
sig tysta.

Den som tycker sig se banditer i
Andrea del Castagnos bönder eller
handt-verkare, hvad skall den tro om de
tvif-velaktiga figurer, som trängas i
Valen-tins nattvard i Palazzo Corsini? Här
härska Caravaggioskolans svarta skuggor,
medan Daniele Crespi i Breragalleriet
består stark färg, liflig gruppering och
liflig diskussion omkring bordet, som står
i perspektiv från förgrunden. Jesus sitter
längst borta — två flygande änglar
medverka.

I Brera ser man äfven Rubens’
nattvard, målad för en kyrka i Meckeln.
Den är intet af mästarens mästerverk,
den är så banal som ett arbete af hans
hand eller från hans ateljé kan vara.
Men uppfattningen af motivet har sin
egendomlighet. Sceneriet är en kyrka,
och framför ett altare i grann barock
sitter kretsen hopträngd kring ett litet
bord. Jesus håller brödet i handen, bred-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free