- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
257

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Nattvarden i konsten. Anteckningar af Georg Nordensvan. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OLJEMÅLNING AF FRITZ VON UDHE.

återgifven i W. Bergstens monografi —
intryck af en teatertablå, inramad som
den är af väldiga draperier, med
palatsarkitektur, effekt af lampsken och
månsken, Jesus med en stor gest, som
sjönge han en operaaria.

, I de mest betydande moderna
skildringar af nattvarden ha konstnärerna
i främsta rummet sökt innerlighet i
uttryck för känsla, sorg, underkastelse
under Guds beslut. Dagnan-Bouveret, som
återgått till den traditionella
kompositionen med det långa bordet och den
vanliga placeringen, samlar målningens
verkan i den hvitklädde stående Jesu
uttryck af stilla undergifvenhet. Den
koloristiska behandlingen ger taflan en vek
lyrisk stämning.

Hos Gebhardt och Uhde slutligen
finna vi den tyska karaktären betonad.
Gebhardts apostlar äro kraftiga män i
släkt med den tyska renässanskonstens
typer. Det är groft byggda, hederliga,
handfasta och trofasta kärnkarlar. Uhdes
apostlar äro helt moderna människor. I
Ord och Bild, i8:c årg.

Tillhör Hofrath Ernst Seeger, Berlin.

sina enkla kåpor, alls ej draperade med
någon beräkning på plastiska veck eller
stora linjer, se de inte mycket ut för
världen. Men olika temperament tala
ur de olika ansiktena, och ur den blick,
som möter Jesus från alla dessa ögon,
talar den känsla, som förenar dem alla.
Inga häftiga rörelser, inga höga ord,
inga stormande känsloutbrott. Uhdes
nattvard är i hållning och uttryck den
diametrala motsatsen till Leonardos, den
är ett verk af en annan tid och en
annan ras, af andra fordringar, annat
sökande.

En tysk kritiker har i dessa enkla män,
som uppträda med anspråk på att vara
Jesu lärjungar, tyckt sig se en samling
»Schnapsbriider und heruntergekommene
Kerle». Den moderne målaren har lika
litet som florentinaren från quattrocento
gått långt för att söka sina modeller.
Det är inga salongsmän, Andrea del
Castagno och Uhde gifvit Jesus till
följeslagare, men Uhde har gifvit dem själ,
han har adlat sina vulgära typer genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free