- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
316

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Utkast och fulländning. Af Klas Fåhræus. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PIETA. OFULLBORDAD GRUPP I MARMOR
AF MICHELANGELO. Palazzo Rondanini
i Rom.

Och icke mindre summariskt
hoptum-mar skulptören i leran den homunculus,
som inrymmer hans första statytanke.
Till en början skymtande som en
person, sedd på afstand i en våt dimma,
närmar den sig under utförandets gång
steg för steg. Och har den till slut
kommit mästaren så nära in på lifvet,
att modellstickan utgräfver hvarje dess
minsta anletsrynka — då är i och
därmed äfven fulländningen för handen.

Medan i Europas klassiska målarkonst
denna improvisatoriska teknik länge
användes endast vid förstudiet till den
utförda kompositionen och därför
uppskattades blott i ateliererna, af de närmast
invigda; så gjorde den sig i orienten
tidigt för sin egen skull gällande och
detta med en styrka och myndighet, som
på skilda områden gaf prägeln åt en
dekorativt sparsam stilart.

Antagligen medverkade till denna
utveckling i viss mån materialets
beskaffenhet, då vattenfärgen och tuschen mer
än oljan lämpa sig för en flyktig
behandling. Men den djupare orsaken bör
naturligtvis sökas i läggningen af de
ostasiatiska rasernas begåfning. Förbindelsen
mellan ett tropiskt temperament och en
likt fiskmåsen spejande
varseblifningsför-måga bestämde japanen för en luftigt
summarisk konst; till hvilken åter
kinesen fördes af sin smak för det abstrakt
efemera — i måleriet t. ex. af molnens
lek kring en bergstopp eller af fågelns
flykt — i poesien af ett vins ånga eller
en blommas doft — öfver hufvud af
hvarje mot lyrikens himmel slungad
diabolo.

Otvifvelaktigt har i denna det sköna
urvalets taktiska konst orientalern
uppnått det högsta mästerskap. En i
ballong öfver slagfältet uppstigande
fältherre iakttar icke säkrare de afgörande
positionerna i den naturliga terrängen,
än en Sesshiu, en Tanyu, en Hokusai
med en hals öfver hufvud störtande
säkerhet gripa, hvad de nämna
kompositionens lefvande punkter — som de med
en än spetsad, än yfbred, men alltid
bevingad pensel befästa.

* *

*



Det ligger i sakens natur, att en
redan af rococon knuten bekantskap med
en så i sitt slag fullfärdig teknik, när den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free