Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Utkast och fulländning. Af Klas Fåhræus. Med 10 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BOULEVARD DES CAPUCINES. OLJEMÅLNING AF CLAUDE MONET.
på 1870-talet i Europa på allvar
förnyades, skulle komma att öfva ett visst
inflytande. Med de andliga
kommunikationernas oerhörda tillväxt hade ju i
hjärtat af den västerländska kulturen lifvets
allmänna takt påskyndats, för att icke
säga upphetsats. Och då konsten är en
barometer för sin omgifning, så var det
gifvet, att denna starkare nervvibration,
denna lifslustens brådare flämtning skulle
söka sig ett motsvarande uttryck äfven
i måleriets teknik.
Tidigare hade en Goya i Spanien, en
Constable i England brutit vägen. Nu
fann impressionismen sin bästa jordmån
i Frankrike. Gallierns begåfning är, som
redan Montaigne för sin egen räkning
vittnade, typiskt prime-sautier.
Iakttagelseförmågan ger hos fransosen sitt
finaste utslag redan vid första ögonkastet,
medan hans uppfattning vill grumlas, då
han på germaniskt vis fördjupar sig. Det
var alltså på folklynnets mest inhemska
grund som den af Manet och Monet
anförda parisiska målarskola uppväxte, som
sträckt sina verkningar in äfven i detta
sekel.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>