- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
318

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Utkast och fulländning. Af Klas Fåhræus. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLAS FÅHRÆUS

HÄSTAR. TUSCH-TECKNING AF TANYU.

det ståtligt djupklingande än ett sorglöst
ögonblicksfladder. — Närmast i
förbindelse med impressionismen ställer man
vanligen Zorn och Liljefors. Men om
den senare äfven excellerar i konsten
att på sekunden träffa vingsurret af en
lyftande fågelflock, så utgår han dock
mera från en episk syntes af samlade
iakttagelser än från en lyrisk
ögonblicks-stämning. Och Zorns till ett kallblodigt
maner öfvergångna teknik står endast i
tämligen aflägsen frändskap till den
första impressionens skaparfeber. — Den
inhemske målare som kommer
impressionismen närmast är nog Hennigs. Men
för så vidt denne temperamentfulle
kolorist tagit intryck utifrån, så är det
säkert mera från japanerna än från Degas
eller Toulouse-Lautrec.

* *

*



Emellertid har den summariska
tekniken äfven å andra, på sidan om
impressionismen gående vägar inträngt i
den nutida konstens framställning.
Under behjärtande af den sanning, att
åskådarens skönhetsnjutning borde ökas,

för så vidt han mera omedelbart kunde
göras delaktig af det rus af stolthet och
glädje, som hänför konstnären under hans
skaparstunder, har man på olika vis sökt
anknyta skissens teknik äfven till det
utförda verket.

Halfimpressionister, hvarpå vi icke
sakna exempel här hemma, ha sålunda,
med bibehållande af skissens mera
summariska teknik i kompositionens
ytterverk, fördjupat och förfinat penselföringen
mot dess centrum. Fransmannen
Car-riére omsveper sina bilder med en bördig
stämningsdimma, som tvingar den
borrande känslan ned mot ett djup, där dess
nakna rötter skälfva. Och genom att
lämna stora delar af marmorn råhuggna
inbjuder Rodin — låt vara med en
tvif-velaktig framgång — åskådaren att
deltaga vid bildens förlossande ur stenen.

Och alla dessa korsningar mellan den
summariska och den detaljerade tekniken
komma nog att på ständigt nya linjer
fullföljas, ju mera publikens fantasi
upp-öfvas att vid konstnjutningen aktivt
deltaga. Men å andra sidan bör man icke
för det frigörande i denna nyare
behandling underskatta det bepröfvade värdet af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free