- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
424

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - En tvifvelaktig drottning i Gripsholms-galleriet. Af Georg Nordensvan. Med 1 bild

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sarinnan Elisabet af Ryssland hade redan
förut blifvit förvandlad till prinsessan
Johanna Elisabet af Holstein Gottorp,
Katarina II:s moder, och upptages
under sitt rätta namn i N. Sjöbergs
katalog af 1906.

Men det är ett annat porträtt på
Gripsholm — ett af de mera i ögonen
fallande i samlingen — som jag skulle
vilja fästa forskarnas uppmärksamhet på.
Det bär namnet Maria af Medici,
drottning i Frankrike, har sin plats i öfre
förmaket i sällskap med både den blå
damen och med f. d. drottning Elisabet och
uppgifves i den nämnda katalogen
liksom i Nationalmusei inventarium vara
måladt af Sustermans. Det är i
förhoppning att få dessa uppgifter styrkta eller
rättade, jag skrifver dessa rader.

Maria af Medici föddes 1573, blef år
1600 gift med Henrik IV, Frankrikes
konung, och blef änka efter honom 1610.
Om porträttet framställer henne, bör det
vara måladt fore hennes giftermål.

Joost Sustermans eller Soetermans,
flam-ländare, hufvudsakligen verksam i Italien,
där man påträffar många duktiga prof
på hans porträttkonst, föddes 1597 och
var således tre år gammal vid den
me-diceiska prinsessans bröllop. På den tiden
var han säkert ej kapabel att åstadkomma
ett sådant konstverk. Om det är han
som målat det — eller som målat
åtminstone figurens hufvud — så har det
i alla händelser ej skett ad vivurn, med
modellen för ögonen, utan med ledning
af något tidigare konterfej. Det lär i
Pittigalleriet finnas ett porträtt, som bär
Marias af Medici namn och är måladt af
Pulzone — det tycks, att döma efter en
liten afbildning, ha någon likhet med
Gripsholmsporträttet.

Men det finnes andra porträtt af
drottningen, som framvisa en helt annan typ.
Frans Pourbus d. y. har målat henne,
ett stort ceremoniporträtt (i Louvre), där

hon står på tronen med spira och krona.
Rubens har målat ett ståtligt
knästycke, som finns i Pradogalleriet — en af
Egron Lundgren utförd liten vacker
färgskiss efter detta porträtt finns i vårt
nationalmuseum. Drottningen är där
svartklädd, urringad, med en vidlyftig,
broderad, mjuk krage upp omkring
hufvudet, enligt tidens mod. På
Gripsholmsporträttet är hon iförd en stel fodrallik
dräkt med långa, tunga lösärmar — en
dräkt som tyckes urmodig, men som
dock förekommer äfven på ännu senare
målningar, exempelvis på ett porträtt af
infantinnan Maria af Ungern, måladt —
åtminstone hufvudet — af Velasquez
omkring år 1630 (nu i Kaiser
Friedrich-museet i Berlin). Rubens’ Maria af
Medici är mera modern i sin bekväma svarta
dräkt. Hon är myndig och bred, i hvarje
tum en drottning.

I Louvre ser man en af Rubens gjord
förstudie till detta porträtt, raskt utförd
i pastell, med all sannolikhet år 1621
eller 22, då mästaren i Paris förberedde sig
och gjorde studier till den storartade
serien af målningar, skildrande drottningens
och hennes gemåls lif och gärningar.

Den ståtliga teckningen är säkert gjord

efter naturen — och denna drottning är

föga lik den dam vi se på Gripsholms-

porträttet. De uppbågade ögonbrynen,
den skarpt skurna krokiga näsan ge helt
andra linjer än vår unga dam har att
komma med. Pannan är relativt låg med
raklinigt hårfäste och håret rätt
uppstruket, medan Gripsholmsdamen består sig
med en hög, kupig panna, omgifven i
en halfkrets af små friserade lockar. En
hel rad af flamska damer passerar genom
ens minne vid åsynen af detta ansikte.
Gripsholmsdamen är så brunett, som en
dam gärna kan vara, ögonen äro bruna
och håret är mörkbrunt, medan Maria
af Medici såväl på Pourbus’ och på
Rubens’ målningar är blond och har blå

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free