- Project Runeberg -  Ord och Bild / Adertonde årgången. 1909 /
474

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstindustriutställningen 1909. Af Carl G. Laurin. Med 25 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BONAD, KOMPONERAD OCH BRODERAD AF
INGEBORG WETTERGREN. Handarbetets
vänner. Tillhör herr Erik Wettergren.

skärm tilltalar äfven midtpartiet mig ej
vidare. Om också vinterbilden är
lyckad, förefaller det att Zorns hela
teknik, hans friska elegans i penseldragen,
allt det väsentligaste således, alldeles
försvinner i väfnaden, hur utsökt
skickligt den. än må vara utförd.

Wallanders stora påfågelstapet
skulle man också vilja ha infälld i ett
hvitt, stort rum, där några andra
vägg-fält vore prydda med samme konstnärs
ståtliga färgglada guldfasanstapeter.
Helt visst skulle då en glänsande och
yppig effekt kunna nås. »Det där
blir bra då det blir kokt», brukar en af

våra bästa konstnärer säga. Sällan kan
detta omdöme bättre tillämpas än då
det gäller väfda tapeter. Tidspatina
behöfves. Utom de uppräknade
tapeterna finnes på Hemslöjden en tapet
kallad Staffan Stalledräng, komponerad
af Märta Måås Fjetterström. Dess
höga konstnärliga halt och stora
dekorativa förtjänster ha uppskattats ej minst
af konstnärerna Slutligen bör med
beröm nämnas Vadstena klostergård, en
väfd tapet, komponerad af Märta
Lei-jonhufvud och Selma Giöbel.

Textilateliern Licium, ledd af
fröken Agnes Branting, hvilkens
grundliga kunskaper och outtröttliga arbete
för svensk textilkonst äro uppskattade i
hela Europa, har särskildt ägnat sig åt
kyrklig konst. Här framstår fröken
Sofia Gisberg, som en af de förnämsta
i denniä konstgren. I hennes
hautelisse-antependium för Gustafsbergs kyrka
ingå prakt och sträng stilkänsla den
lyckligaste förening, och lika alltigenom
imponerande är hennes broderade
altar-bonad, kallad »Den eviga staden», där
det nya Jerusalems kupoler skina i
silf-verhvitt bland palmerna. Här har man
ett par af höjdpunkterna på 1909 års
utställning. Det är äfven fröken Gisbergs
smak som återfinnes gå Alnarps hvita
sidenfana med dess krans af blåklint
och guldgula ax.

Handarbetets vänners utställning har
också förträffliga saker, ritade af
fröknarna Maria Adelborg, Maria Sjöström
och Carin Wästberg. Fröken Ingeborg
Wettergrens sömmade bonad förtjänar
att särskildt framhållas. Vissa af de
väfnader, till hvilka de tecknat mönster,
äro utförda i s. k. H. V. teknik, en sorts
rödlakan, och flera af mattorna i Rnuten
flossa äro i högsta grad
anmärkningsvärda både i färg och mönster. Vissa
förebrå dessa mattor enformighet och
bristande hållbarhet. Den sista anmärk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1909/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free