Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstindustriutställningen 1909. Af Carl G. Laurin. Med 25 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I alla. fall är det roligt att se en
praktsalong där allt är Boberg ooh
Nordiska kompaniet. Här hänger den
förutnämnda ypperliga tapeten:
»Be-grafning i
Leksand », hvars
egentliga fel är
det
okonstnärliga och
upplinje-rade som finnes
hos ansiktena,
men hvars
färgstämning och
hållning gör en
gladt förvånad
hvar gång man
återser väfnaden.
Falliéres
praktpokal, också den
ett verk af
Boberg, skämmes,
trots vackra
hel-hetslinjer och
detaljer, af de små
dvärgarna,
påminnande om
Lejas
cuivrepoli-period. Hans
stora
bonbonnierer med
violett-röd emalj äro
däremot
alltigenom lyckade, och
man blir belåten,
när m!an kan få
tycka om något
utan om och
men. Detta
gäller alldeles
sär-skildt det enkla,
solida, utmärkt
vackra matsals-
skåpet, hvars pris 3,000 kronor väl får
skrifvas på det ytterst omsorgsfulla
och svåra arbetet.
Det svarta päronträskåpet har där-
MORGONBAD. FONTÄNFIGUR AF ANDERS ZORN.
Otto Meyers konstgjuteri. Skänkt till Stockholms
stad af grosshandlaren Herman Friedländer.
emot, liksom det bekanta konstskåpet
utfördt af Nordiska
möbleringsaktie-bolaget, något af gjutgods i
ornamenti-ken, samma sorts maskinpressade
utseende som till
exempel teckningen
på
utställnings-affischen och
katalogen, utförd
af samme
konstnär.
Det inre af
skåpen . är
däremot i båda
fallen af största
skönhetseffekt
och en heder
både för
konstnären och den
konsthan
dtverka-re, som utfört
arbetet.
Öfverallt på
utställningen ser
man att
fabrikerna anställt
konstnärliga krafter
för att höja
smaknivån på
sitt arbete.
Inverkan från
utlandet är
nödvändig den
också. England
gjorde början till
detta
konstindustriella nyda-ningsarbete genom Morris och
Crane. Tyskland
är nu i allra
främsta ledet.
Ingenstädes är reaktionen mot svulst
och det öfverdekorerade så stark som
där. Krafvet på godt material och rena
linjer är för närvarande tyskt, och de
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>