- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
88

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Anders Zorn. Af Carl G. Laurin. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

CARL G. LAURIN

ERNEST RENAN. ETSNING. 1892.

tär drift och lifvets egen värme. Man
kan säga, att Zorn af samtida målare,
in- och utländska, egentligen blott
intresserar sig för ett par af sina svenska
kamrater, Carl Larsson, Bruno Liljefors och
Karl Nordström. Han är som de flesta
stora ensidig, har en ofantlig förmåga af
koncentration, älskar lidelsefullt arbetet
och går helt och hållet upp i hvad han
har för händer. En gång berättade han
mig att, då han var sysselsatt med en
liten träskulptur af en på golfvet
krypande naken kvinna, han, sedan han
kommit i säng, börjat tänka på att han
borde ta af något vid ena axeln. Han
stiger upp, tänder ljus, skär af en liten flisa
och går och lägger sig igen. Dag och
natt tänker han på sitt verk. Af
skapan-dets lidande torde han ha föga, i hvarje
fall vill han ej gärna erkänna, hvilka
svårigheter han kan ha att kämpa med.
Hvad som säges och skrifves 0111 hans
arbeten är honom ganska likgiltigt, han

är alltid bergsäker på att hans målning,
skulptur och etsning är af bestående värde.
Mig förefaller det emellertid, som skulle
han först omkring år 1888 slagit ut i
full blomning, och som om den
skicklighet och elegans, hvarmed han målade
sina första akvareller, snarast ser ut som
en vacker afslutning på ett konstnärsskap.
Den 1883 målade akvarellen »Une
pre-mière», moder som med sitt barn går ut i
vattnet, visar den rätta lejonklon och
hans konstnärsskaps förnyelse. Här
kommer första gången hans förtjusning för
den kvinnliga torsons amforalinjer till
synes. Genom att modern står i
vattnet till knäna får man de kvinnliga
formerna ytterligare understrukna. Liksom
Rembrandt, äldre tiders störste
nakenhetsmålare, låter »Danaës» underben på
den bekanta taflan i Eremitagemuseet
skylas af lakanet, så har Zorn, nyare
tiders kraftigaste lofsjungare af
kvinnoformernas pittoreska skönhet, ofta dolt un-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free