- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
92

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Anders Zorn. Af Carl G. Laurin. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

CARL G. LAURIN

FAUN OCH NYMF. STATYETTGRUPP I
BRONS. 1896. I Nationalmuseum samt
hos flera enskilda ägare.

vältalighet. Han lefver för alltid i denna
historiska porträttbild från 1892. I sina
officiella porträtt lyckas Zorn oftast bra,
men bäst ju mindre officiellt porträttet är.
Så i prins Carls sällsynt vinnande, på
kornet träffade gestalt i den blå
uniformen mot den hvita murväggen, och
äfven i den intima bilden af kung Oscar II,
trots den civila dräkten full af
konungslig auktoritet. Detta porträtt är
dessutom så kvickt måladt, att hvarje
penseltag ger åskådaren samma behagliga känsla
som på spiken träffande adjektiv. I den
stående bilden af konung Gustaf V har
konstnären i den magra, eleganta, långa
figuren fått in något af det höga kallets

allvar, mildradt genom den personliga
välviljan.

Hans själfporträtt i Nationalmuseum
ger en sammanfattning af honom själf
och hans konst. Penselns energi, ja
furia, afsticker mot hans eget trötta, nästan
slappa uttryck, men i de magra
fingrarnas nervositet och i de snart sagdt
vällustiga färgklickar han har på paletten
ligger en antydan om hvad som finnes
bakom denna yttre mask, som är så
typisk för den frenetiskt arbetsamme och
vitale mannen. En naken modell, delvis
insvept i sitt hår, är placerad i bildens
ena hörn. Många af Zorns porträtt
känner jag endast genom afbildningar. Han
har särskildt i Amerika målat både
herrar och damer, som, hur rika och
älskvärda de än kunna vara, dock endast tack
vare Zorn bli ihågkomna några sekler
längre än hvad eljest varit fallet. Mr och
mrs Deering från Chicago och engelskan
miss Maud Cassel, nu mrs Ashley, en
förtjusande representant för den
tvärsäkerhet, som ungdom och miljonärskap i
förening kunna skänka, böra särskildt
nämnas.

Någon gång skär också Zorn ut ett
stycke ur lifstaflan, nedtrollar ett
ögonblick på duken och förevigar ett
färgackord och några karaktäristiska rörelser.
Vanligen väljer han ögats höjd öfver
grundplanet tämligen högt —
giraffperspektiv, om ordet tillåtes — liksom på
själfporträttet. Detta är äfven fallet i
»Valsen» 1891 (George Vanderbilts
samling), där hvirfvelrörelsen på ett
underbart sätt är skildrad, och i hans ännu
mer berömda danstafla
»Midsommarafton» 1897 (i Nationalmuseum), där han
för oss ut från de gnistrande toaletterna
och parfymdoften i balsalen till den ljusa
sommarnatten i Mora. Zorn är nästan
lika hemmastadd öfverallt, och liksomhans
vän Liljefors ej inblandar någon
partiskhet för eller emot räfvar och örnar, och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free