- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
98

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Anders Zorn. Af Carl G. Laurin. Med 16 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

120 CARL G. LAURIN

sin, j’entends de la Forme justifiée dans
ses trois dimensions. Il a donc le sens
précieux des plans en profondeur, ce qui
le rapproche des grands maltres
d’autre-fois et le place au premier rang parmi
es meilleurs artistes de ce temps. —
— C’est plaisir vraiment, de le voir
se jouer des obstacles, avec cette
ais-ance qui est le signe caractéristique des
vrais forts.»

Hans teknik är originell, helt och
hållet hans egen. Om hur många
etsare kan man säga det? Sin käqsla
för starka motsättningar i svart och hvitt
har han gemensam med den store
engelske etsaren Frank Brangwyn, sin
sensuella friskhet med parisaren Louis Legrand.
Redan på 1880-talet fann han efter
något sökande sin personliga teknik med
de diagonala strecken; sällan använder
han sig af konturlinier. Han har
förkärlek för hårdt, ibland endast en gång
bitna plåtar. Det är svårt att bland
hans nu (1910) till ungefär 230 nummer
uppgående grafiska æuvre, hvilket — så
när som på tre vernis-mouplåtar —
uteslutande består af rena etsningar,
framhålla något särskildt, ehuru naturligtvis
hans etsning så väl som hans målning
kan vara ojämn.

Bland porträtten märkas den gamla
Mme Simon, Renan, den amerikanske
mecenaten Mr Marquand, Wieselgren,
kallad En skål i Idun, Senator Mason, den
raffinerade parisiskan Mme Dayot, de
särskildt i Frankrike så uppskattade
etsningarna af de yppiga svenska skönhe-

terna fru Olga Bratt och fröken Maja
von Heijne. Förträffliga porträtt äro
också Rodin, med något af vis
naturgudomlighet, Zorns vän Liebermann, »den
tyska nutida konstens Altmeister» och
främst af hans senaste produktion
dubbelporträttet af det i samlarvärlden
bekanta amerikanska paret, Mr och Mrs
Atherton Curtis. Många af sina taflor
har han återgifvit i etsningar, som ha
samma konstvärde som originalen. Här
framstå särskildt >Une première», Valsen
och Omnibus. Äfven inom etsningen når
han måhända högst i skildringen af det
nakna. Man får gå tillbaka till
Rembrandts etsningar af den nakna
kvinnokroppen för att finna motstycken till blad
sådana som »Min modell och min båt»,
»Ett dunkelt hörn», »Trasig särk» och
den i hans verk så sällsynta
representanten för det graciösa, »Edö», flickan på
skäret.

Olika äro de mål, efter hvilka
konstnärerna sträfva, Michelangelo och Degas,
Fra Angelico och Rubens, men ett ha de
dock gemensamt, sinnet för det äkta.
Sägnen om jätten, som fick ny kraft då
han vidrörde jorden, har också i konsten
sin djupa mening. Zorn får sin kraft,
då han vidrör verklighetens fasta mark,
arbetar i den, så geni han än är, som
en bonde och skapar med bondens lugna
själfkänsla målningar, skulpturer och
etsningar, som därför att de äro djupt
personliga och allt igenom svenska ha i all
sin tekniska fulländning den
ursprunglighet. som präglar den stora konsten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free