Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Fra Angelico i Museo S. Marco. Af Anders Österling. Med 8 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FRA ANGELICO I MUSEO S. MARCO 135
Kristus. Ur en skär marmorsarkofag
lyfter sig den ensamma gestalten, och
med en lugn åtbörd visar han insidorna
af sina genomstungna händer. Det är
endast detta: Kristus visar såren i sina
händer. Men det är sedt så som endast
Fra Angelico kunde se det, och intet
kan vara mera gripande i sin vädjan än
denna enkelt fångade handrörelse. Den
lilla lunettbilden växer genom detta
suggestiva rörelsemoment till en stor
själslig förklaring. Samma ofelbara
auktoritet har lunettbilden af Petrus martyren,
målad till erinran om tysthetslöftet.
Energien i detta stumma och dock så
talande ansikte, blickens genomträngande
svårmod, fingret på läppen — allt
samverkar med små diskreta medel till
bildens hufvuduppgift: att bjuda tystnad.
Denna själsliga signifikans förefinns
i högsta grad i Fra Angelicos största
S. Marco-verk, Andakten vid korset.
Bilden har icke minsta spår af dramatisk
handling och är ingen
korsfästelseframställning i vanlig bemärkelse. Kristus
hänger på korset mellan röfvarna, men
krigsfolk och skådelysten menighet synas
icke till. Tjugo stående eller knäfallna
MARIAS KRÖNING.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>