- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
248

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Bruno Liljefors. Af Axel Gauffin. Med 21 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248

AXEL GAUFFIN

DUFHÖKBO. OLJEMÅLNING (1886). I Furstenbergska samlingen i Göteborgs museum.

gården förvärfva det milsvida
Bullerölandet med kobbar och skär.

Vid midten af åttiotalet har
Liljefors utbildat sin första stilart.

Det är realismens årtionde, och
realist är den unge djurmålaren i alla sina
konstnärliga sträfvanden.

Typisk för perioden är hans
Räf-familj från 1886 i Nationalmuseum.*

Det är ett virrvarr af tufvor och
fjädrar, blommor och spindelväf som
penseln här har lekt tillsammans med
en äkta fransk esprit d’arrangement. I

* Jag kan ej underlåta att i detta
sammanhang påpeka det otillständiga tilltag, som
ett »konstförlag» (Stenders) tillåtit sig gent
emot ofvannämnda konstverk. För att lämpa
Räffamiljens aflånga format efter förlagets
behof eller privata skönhetssinne har man ej
blott, hvilket naturligtvis redan är absolut
förkastligt, på reproduktionen afskurit en del af

de spirituella grässtrånas vinklade
linjer ligger som en hågkomst från
besöken i Grèz.

Men bilden verkar liten, trots sitt
stora format. Detaljerna göra sig
gällande på bekostnad af helhetsintrycket.
Den sjudande grönskan växer räfvarna
öfver hufvudet både i bokstaflig och
bildlig bemärkelse. Mickel och hans
ungar ha inte någon riktig kroppslighet.
De skymta i gräset endast som skilda
rörelsemoment, återgifna med
ögonblicksbildens sönderslitna, men i viss mening
realistiska sanning. Kompositionens oro
går igen i färgen, som ännu har något

taflans ena sida, som man tydligen har funnit
onödig, utan äfven, med en lyckligtvis
enastående företagsamhet, ofvan och nedan totat till
ett slags fortsättning(I) på originalets ängsmark.
Godtrogna köpare af denna förfalskade vara
tro, att ljustryckets inskrift talar sanning och
att det är Liljefors’ Räffamilj de fästa på sin
vägg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free